Copywriting: vijf tips voor bondigheid

“I didn't have time to write a short letter, so I wrote a long one instead.”
Mark Twain
I didn´t have time to write a short letter, so I wrote a long one instead. Ja Mark Twain wist al dat het niet zo eenvoudig is om kort te schrijven. Kort schrijven kost tijd. Iedereen kan voor zich uit rammelen en als de zin eenmaal loopt, dan is er vaak geen houden meer aan en voor je het weet heb je meerdere regels vol informatie die er niet echt toe doet. Bijvoorbeeld. Maar overtuigen met weinig woorden. Rake woorden. Rakende woorden. Dat is de ware uitdaging.

Ben je lang van stof? Hieronder vijf tips om te zorgen dat je binnen de perken blijft.



1. Schrijf het lang
Maar dat is toch tegenstrijdig? Jazeker, maar om te schrappen moet je iets te schrappen hebben. Dus begin met een lange tekst. Leg maar eens goed uit hoe het nu helemaal zit. Van begin tot eind. Met alle uitermate interessante details die er toe doen. Gooi het er maar romig en dik bovenop. Laat maar helemaal leeglopen dat hoofd - tot je alles heb gezegd.

1a. Delete nu alles
Je hebt de lange versie geschreven. Je hebt alle details langs laten komen. Je weet waarover je praat. Je weet waarover je het wilt hebben. Gooi alles nu maar weg. Leeg vel. Stap nul.

*Een klein geheimpje: copywriters schrijven vaak de kop pas aan het einde. Want dan weten we pas exact waar we het over hebben. Daar helpt de lange versie bij.

2. Stel een maximum aantal woorden
Als je de ruimte krijgt, lijkt alles belangrijk en wordt alles belangrijk. Als je de ruimte niet krijgt, kun je keuzes gaan maken. Wat is echt belangrijk? Wat doet er toe? Wat moet er echt in staan? Maak kennis met je nieuwe vriend Word Count.

*Tip: maak er een spel van het maximum aantal woorden exact te halen. Dit zorgt dat je creatief gaat kijken naar oplossingen voor lange zinnen. Je zet sneller een punt. Je kiest andere, kortere woorden. En het plezier van een exacte word count zorgt voor een beloning in je hersenen.

3. Eén onderwerp per alinea
Per alinea mag je één onderwerp beschrijven. En één alinea mag niet langer zijn dan vijf/zes regels. Met tussenkopjes vertel je het verhaal. Klinkt rigide, maar als de ratelmachine eenmaal loopt, dan is er geen stoppen aan. Afkappen dus.


4. Vergeet jezelf, laat je ego thuis
Als we vooral schrijven voor ons eigen plezier lijkt alles interessant. Want wij zijn uitermate interessant. Toch? Fout! Niemand zit op je te wachten. Niemand leest je teksten geboeid van begin tot eind. Daar hebben we de tijd niet voor. Schrijf voor de ongedurige lezer. Voor de verveelde puber. Maar schrijf nooit voor jezelf.

5. Het harde breekwerk
Weet je nog het maximum aantal woorden? Dat ga je niet redden, is mijn ervaring. Hier werkt nog maar een ding. De moker. Het betere sloopwerk. Korte teksten krijg je in eerste instantie niet door direct op woordniveau te gaan schrappen. Hoe dan wel?

Volg dit handige stappenplan voor sloopwerkzaamheden!

Met een beetje geluk heb je nu precies de juiste tekst op de juiste lengte met de juiste boodschap. Kijk nu eens op de klok. Kost veel tijd hé, kort schrijven.



Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Copywriting: vijf tips voor bondigheid

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

donderdag 19 januari 2012

Copywriting: vijf tips voor bondigheid

“I didn't have time to write a short letter, so I wrote a long one instead.”
Mark Twain
I didn´t have time to write a short letter, so I wrote a long one instead. Ja Mark Twain wist al dat het niet zo eenvoudig is om kort te schrijven. Kort schrijven kost tijd. Iedereen kan voor zich uit rammelen en als de zin eenmaal loopt, dan is er vaak geen houden meer aan en voor je het weet heb je meerdere regels vol informatie die er niet echt toe doet. Bijvoorbeeld. Maar overtuigen met weinig woorden. Rake woorden. Rakende woorden. Dat is de ware uitdaging.

Ben je lang van stof? Hieronder vijf tips om te zorgen dat je binnen de perken blijft.



1. Schrijf het lang
Maar dat is toch tegenstrijdig? Jazeker, maar om te schrappen moet je iets te schrappen hebben. Dus begin met een lange tekst. Leg maar eens goed uit hoe het nu helemaal zit. Van begin tot eind. Met alle uitermate interessante details die er toe doen. Gooi het er maar romig en dik bovenop. Laat maar helemaal leeglopen dat hoofd - tot je alles heb gezegd.

1a. Delete nu alles
Je hebt de lange versie geschreven. Je hebt alle details langs laten komen. Je weet waarover je praat. Je weet waarover je het wilt hebben. Gooi alles nu maar weg. Leeg vel. Stap nul.

*Een klein geheimpje: copywriters schrijven vaak de kop pas aan het einde. Want dan weten we pas exact waar we het over hebben. Daar helpt de lange versie bij.

2. Stel een maximum aantal woorden
Als je de ruimte krijgt, lijkt alles belangrijk en wordt alles belangrijk. Als je de ruimte niet krijgt, kun je keuzes gaan maken. Wat is echt belangrijk? Wat doet er toe? Wat moet er echt in staan? Maak kennis met je nieuwe vriend Word Count.

*Tip: maak er een spel van het maximum aantal woorden exact te halen. Dit zorgt dat je creatief gaat kijken naar oplossingen voor lange zinnen. Je zet sneller een punt. Je kiest andere, kortere woorden. En het plezier van een exacte word count zorgt voor een beloning in je hersenen.

3. Eén onderwerp per alinea
Per alinea mag je één onderwerp beschrijven. En één alinea mag niet langer zijn dan vijf/zes regels. Met tussenkopjes vertel je het verhaal. Klinkt rigide, maar als de ratelmachine eenmaal loopt, dan is er geen stoppen aan. Afkappen dus.


4. Vergeet jezelf, laat je ego thuis
Als we vooral schrijven voor ons eigen plezier lijkt alles interessant. Want wij zijn uitermate interessant. Toch? Fout! Niemand zit op je te wachten. Niemand leest je teksten geboeid van begin tot eind. Daar hebben we de tijd niet voor. Schrijf voor de ongedurige lezer. Voor de verveelde puber. Maar schrijf nooit voor jezelf.

5. Het harde breekwerk
Weet je nog het maximum aantal woorden? Dat ga je niet redden, is mijn ervaring. Hier werkt nog maar een ding. De moker. Het betere sloopwerk. Korte teksten krijg je in eerste instantie niet door direct op woordniveau te gaan schrappen. Hoe dan wel?

Volg dit handige stappenplan voor sloopwerkzaamheden!

  • Je moet echt hele alinea's weggooien. Ongezien. Gewoon doen. 
  • Ben je van die vetrandjes af? 
  • Dan kijk je naar zinnen. Voegt deze zin wat toe? Nee? Weggooien!
  • Je hebt nog wat zinnen over? Goed, nu kijken we pas naar woordniveau.
  • Kijk naar woordjes als er of om. Vaak kun je deze missen.
  • Kijk of je kortere alternatieven kunt vinden voor lange woorden. 
  • Kijk naar synoniemen. Soms betekent dit een hele zin herschrijven, maar het plezier van het naderen van de wordcount is het waard.
  • Nog 1 of 2 puntjes verwijderd? Offer eens een komma op voor een punt. Werkt altijd. 
Met een beetje geluk heb je nu precies de juiste tekst op de juiste lengte met de juiste boodschap. Kijk nu eens op de klok. Kost veel tijd hé, kort schrijven.



0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage