Copywriting: vijf lessen die je kunt leren van water

Voor deze blog heb ik een tijdje een golf water als achtergrond gehad. Een mooi plaatje. En een mooie beeldspraak. Een goede tekst heeft namelijk veel eigenschappen die overeenkomen met water. Daarom duik ik even dieper in deze beeldspraak. Hij gaat namelijk ook op voor copywriters en communicatie.

Een goede tekst is:

1. Transparant
Water is doorzichtig. Een goede tekst ook. Je moet er doorheen kunnen kijken en de informatie tot je nemen. Daarbij mag niets storen. Alle informatie is open en niet troebel. Alleen dan kan een goede tekst zijn werk doen en de lezer met een fris gevoel achterlaten.


2. Noodzakelijk
Water is noodzakelijk. Zonder water is het moeilijk leven. Heldere communicatie is ook van levensbelang. Zonder heldere teksten is er ruimte voor misverstanden. Ruimte voor ruzie. Ruimte voor gedoe. Schat de helderheid van je tekst op waarde. Zie het als noodzakelijk en niet als lastig.


3. Lest de dorst
We hebben een constante dorst naar kennis. Lever die dus ook. Geef de lezer waar deze om vraagt. Kennis en geen desinformatie. Helderheid en geen omwegen. Frisheid en geen jargon. De lezer smacht naar een duidelijk verhaal. Les die dorst!


4a. Vloeiend - past zich aan
Een goede tekst vloeit. Deze past zich aan, aan de omstandigheden. Zoals een rivier om een steen heen vloeit, zo moet een tekst zich aanpassen. Aan de doelgroep. Aan het medium. Aan de tijd van het jaar. Aan het doel van de opdrachtgever.
Maar ook de copywriter moet vloeibaar zijn. Zich aanpassen aan de wensen van de klant. Van de opdracht. Wel met een eigen visie, maar in de basis is het Go With The Flow.


4b. Vloeiend - het is als een boottocht op een kalme rivier
Door een heldere tekst kun je heen glijden. Je komt misschien een stroomversnelling tegen. Of een golfje. Maar zeker geen onverwachte rosten of watervallen. In de basis is het een aangename boottocht. Van begin tot einde vloei je door de letters en het verhaal heen. Je hoeft je niet in te spannen. Je geniet de dag en het gezelschap. De boot gaat wel. Merrily down the stream. 


5. Verfrissend
Heb je ooit wel eens te lang gewacht met drinken? Voelt rottig.
Eenmaal thuis ren je naar de kraan. Je pakt een groot glas. Vult het met koud water en drinkt het gulzig op. Opeens is je hoofd weer helder. Je lijkt meer lucht te krijgen en heel je lijf voelt goed. Dat is verfrissend. Streef naar niets minder. De lezer zit niet op lauw, troebel water te wachten. Richt je op verfrissing. Keer op keer.

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Copywriting: vijf lessen die je kunt leren van water

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

donderdag 26 januari 2012

Copywriting: vijf lessen die je kunt leren van water

Voor deze blog heb ik een tijdje een golf water als achtergrond gehad. Een mooi plaatje. En een mooie beeldspraak. Een goede tekst heeft namelijk veel eigenschappen die overeenkomen met water. Daarom duik ik even dieper in deze beeldspraak. Hij gaat namelijk ook op voor copywriters en communicatie.

Een goede tekst is:

1. Transparant
Water is doorzichtig. Een goede tekst ook. Je moet er doorheen kunnen kijken en de informatie tot je nemen. Daarbij mag niets storen. Alle informatie is open en niet troebel. Alleen dan kan een goede tekst zijn werk doen en de lezer met een fris gevoel achterlaten.


2. Noodzakelijk
Water is noodzakelijk. Zonder water is het moeilijk leven. Heldere communicatie is ook van levensbelang. Zonder heldere teksten is er ruimte voor misverstanden. Ruimte voor ruzie. Ruimte voor gedoe. Schat de helderheid van je tekst op waarde. Zie het als noodzakelijk en niet als lastig.


3. Lest de dorst
We hebben een constante dorst naar kennis. Lever die dus ook. Geef de lezer waar deze om vraagt. Kennis en geen desinformatie. Helderheid en geen omwegen. Frisheid en geen jargon. De lezer smacht naar een duidelijk verhaal. Les die dorst!


4a. Vloeiend - past zich aan
Een goede tekst vloeit. Deze past zich aan, aan de omstandigheden. Zoals een rivier om een steen heen vloeit, zo moet een tekst zich aanpassen. Aan de doelgroep. Aan het medium. Aan de tijd van het jaar. Aan het doel van de opdrachtgever.
Maar ook de copywriter moet vloeibaar zijn. Zich aanpassen aan de wensen van de klant. Van de opdracht. Wel met een eigen visie, maar in de basis is het Go With The Flow.


4b. Vloeiend - het is als een boottocht op een kalme rivier
Door een heldere tekst kun je heen glijden. Je komt misschien een stroomversnelling tegen. Of een golfje. Maar zeker geen onverwachte rosten of watervallen. In de basis is het een aangename boottocht. Van begin tot einde vloei je door de letters en het verhaal heen. Je hoeft je niet in te spannen. Je geniet de dag en het gezelschap. De boot gaat wel. Merrily down the stream. 


5. Verfrissend
Heb je ooit wel eens te lang gewacht met drinken? Voelt rottig.
Eenmaal thuis ren je naar de kraan. Je pakt een groot glas. Vult het met koud water en drinkt het gulzig op. Opeens is je hoofd weer helder. Je lijkt meer lucht te krijgen en heel je lijf voelt goed. Dat is verfrissend. Streef naar niets minder. De lezer zit niet op lauw, troebel water te wachten. Richt je op verfrissing. Keer op keer.

1 reacties:

Op 2 februari 2012 om 16:38 , Anonymous Tessa Dwyer zei...

Je schrijft leuke stukjes, herkenbaar en vlot. Ik denk dat ik je maar eens ga volgen ;)

Groetjes Tessa - beginnend tekstschrijver

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage