Waarom?
Omdat hierin de grootste uitdaging zit.
En omdat hierin de grootste denkfout zit.
Alles wat we doen, gaat uit van het positieve.
Maar niet al onze klanten zijn positief. Er zijn er zelfs die ronduit negatief zijn.
Wie is de doelgroep? Wie is de persona? Allemaal blije, happy, positieve klanten toch? Zie ze glimlachend door onze winkel gaan. Alles voor zoete koek slikken is hun passie en leven. Zombies, lemmings en schapen.
Error!
Je vrienden en gelijken overtuigen van de voordelen van een product of dienst is eenvoudig.
Ga maar na. Als ik een product al leuk vind, dan slik ik de voordelen en technische specs heel wat sneller. Ik zie hierin een bevestiging van mijn keuze. En die keuze is natuurlijk goed.
Gaap.
Maar een fervente vijand. Daarin zit pas een uitdaging. Dan moet je echt met argumenten komen. Dan moet je bewijsvoering helder zijn. Dan moet je tekst werkelijk overtuigen.
Elke mogelijkheid die je vijand heeft om je tekst onderuit te halen, zal hij namelijk pakken. Je moet alles uit de kast halen. Met een minimale ruimte voor onzin. Elk voordeel wordt gepareerd. Elke genoegdoening opzij geschoven als een belediging.
Richt je niet op je fans. Richt je op je vijanden.
Richt je op die één vijfde van de mensen die tegen alles is.
Altijd.
Het zorgt voor teksten die werkelijk overtuigen.
Als je van een vijand een vriend hebt gemaakt, dan ben je pas overtuigend bezig.
Conclusie
Maak niet alleen een positief beeld van je klant.
Maar maak ook eens het negatieve plaatje. Zet die klant goed neer. Met al zijn ergerlijke gewoonten. Maak het overdreven. Dit is de klant from hell. Die het bloed onder je nagels haalt.
Ga nu deze maar overtuigen. Veel geluk.