Content: hoeveel tijd heeft de lezer?

Over de lengte van online teksten gaan veel verhalen rond. De ene zegt: "doe maar zo kort mogelijk." De ander zweert bij: "Een lezer wil heus wel lezen." En dan moet de tekst ook nog vol zoektermen zitten, want anders snapt Google het niet. Maar eigenlijk is de focus op lengte verkeerd. Het gaat namelijk niet om de lengte van de tekst, maar om de tijd die de lezer kwijt is...

Hoeveel tijd de lezer heeft, hangt samen met veel verschillende factoren.

Allemaal mogelijke vragen die invloed hebben op de tijd die de lezer bereid is te investeren in zijn bezoek. Eerder heb ik al gezegd dat niemand leest.

Maar dat komt vooral omdat niemand tijd heeft...

Tenzij ze wel tijd hebben.
En dan moet je daar in je content dus rekening mee houden.

Geen tekst te lang
Om dicht bij huis te blijven. Als ik een mooie aankoop ga doen voor mijn hifi-hobby is geen tekst te lang. En neem ik de tijd. Ik wil elk detail weten en leg meerdere artikelen naast elkaar. Ik ga op zoek naar informatie. Zowel offline als online.

Wie denk je dat dan mijn aankoop krijgt?
De website die tegemoet komt aan mijn behoefte om veel te lezen?
Of de website die denkt dat korter automatisch beter is?


Het gaat niet om jou
Denken in korter of langer richt zich nog teveel op jouw uitdaging en niet die van de lezer.
Denken in de mate waarin een lezer tijd wil investeren in deze fase is veel interessanter.
Schrijf dus naar de mogelijke tijden die een lezer kwijt wil zijn.
Een korte opsomming met de hoogtepunten voor de snelle lezer.
Uitgebreide achtergrondinformatie voor de lezer met meer tijd.

Dan maakt vervolgens de lengte in principe niet veel meer uit.

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Content: hoeveel tijd heeft de lezer?

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

dinsdag 31 januari 2012

Content: hoeveel tijd heeft de lezer?

Over de lengte van online teksten gaan veel verhalen rond. De ene zegt: "doe maar zo kort mogelijk." De ander zweert bij: "Een lezer wil heus wel lezen." En dan moet de tekst ook nog vol zoektermen zitten, want anders snapt Google het niet. Maar eigenlijk is de focus op lengte verkeerd. Het gaat namelijk niet om de lengte van de tekst, maar om de tijd die de lezer kwijt is...

Hoeveel tijd de lezer heeft, hangt samen met veel verschillende factoren.
  • Wat komt hij eigenlijk doen op je website? 
  • In welke fase van een mogelijke aankoop zit hij? 
  • Is hij research aan het doen voor een leuke aankoop voor zichzelf
  • Of moet hij op zoek naar de juiste oplossing voor een technisch probleem binnen de onderneming en staat de baas in zijn nek te hijgen?
  • Komt de lezer een taak uitvoeren die redelijk eenvoudig is?
  • Of is het juist belangrijk goed te weten 'waar hij aan begint'?
  • Is het een impulsaankoop? Of eentje waar je goed over na moet denken?

Allemaal mogelijke vragen die invloed hebben op de tijd die de lezer bereid is te investeren in zijn bezoek. Eerder heb ik al gezegd dat niemand leest.

Maar dat komt vooral omdat niemand tijd heeft...

Tenzij ze wel tijd hebben.
En dan moet je daar in je content dus rekening mee houden.

Geen tekst te lang
Om dicht bij huis te blijven. Als ik een mooie aankoop ga doen voor mijn hifi-hobby is geen tekst te lang. En neem ik de tijd. Ik wil elk detail weten en leg meerdere artikelen naast elkaar. Ik ga op zoek naar informatie. Zowel offline als online.

Wie denk je dat dan mijn aankoop krijgt?
De website die tegemoet komt aan mijn behoefte om veel te lezen?
Of de website die denkt dat korter automatisch beter is?


Het gaat niet om jou
Denken in korter of langer richt zich nog teveel op jouw uitdaging en niet die van de lezer.
Denken in de mate waarin een lezer tijd wil investeren in deze fase is veel interessanter.
Schrijf dus naar de mogelijke tijden die een lezer kwijt wil zijn.
Een korte opsomming met de hoogtepunten voor de snelle lezer.
Uitgebreide achtergrondinformatie voor de lezer met meer tijd.

Dan maakt vervolgens de lengte in principe niet veel meer uit.

1 reacties:

Op 31 januari 2012 om 00:16 , OpenID bornagainpagans zei...

Witregels. Echt waar. Die geven lucht, en je kunt nog meer schrappen ;-)

 

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage