Communicatie - drie Communicatie C’s om eens toe te voegen

Bij veel blogposts over communicatie en content kom je al snel uit op de letter C. Handig, want er zijn veel woorden die met C beginnen en die toevallig iets met Communicatie te maken hebben. Hieronder drie C’s die misschien wat minder bekend zijn, maar die ik persoonlijk heel belangrijk vind. Ze geven de totaalvisie op communicatie die vandaag de dag nodig is. Een realistische visie. 



1. Congruent - Het moet kloppen bij de organisatie.

You gotta walk the walk. And talk the talk. Praat niet informeel als je formeel bent. Praat niet formeel als je organisatie losjes is. Zorg dat de toon in je middelen klopt bij de werkelijke houding van je organisatie. Anders sluit het niet op elkaar aan. Communicatie is een afspiegeling van de organisatie. Maak deze zo realistisch mogelijk. Dat voorkomt veel teleurstellingen bij je klanten.


2. Coherent - Het moet één samenhangend geheel zijn.

Of ik nu offline een uiting tegenkom of online, het moet één geheel zijn. Of ik nu een bevestigingsmail krijg of mijn uiteindelijke pakketje. Het moet één samenhangend geheel zijn. Of ik nu bel met klantenservice of meer informatie zoek op de website. Het moet één samenhangend geheel zijn. Streef daar naar. Het zorgt dat verwachting en realiteit op elkaar zijn afgestemd. En dat ik als klant niet opeens denk: "hé, dit klopt niet met hoe ze normaal zijn..."


3. Complementair - Het moet elkaar naadloos aanvullen.

Elke uiting moet elke uiting versterken. Er is geen offline of online, de kwaliteit moet voor elke uiting even hoog zijn en altijd dezelfde doelen van de organisatie nastreven. Lijkt een open deur, maar kijk naar een grote organisatie. 
Een afdeling Interne Communicatie. 
Een afdeling Externe Communicatie. 
Een afdeling Online Communicatie. 
Een afdeling Consumenten. 
Een afdeling Zakelijk. 
Zorg dat al die middelen en afdelingen elkaar versterken. Zorg voor constant overleg en afstemming. Zoek naar de momenten waarop je elkaar kunt aanvullen. Voorkom dat iedereen maar 'wat doet' voor zijn of haar eiland.


Conclusie

Congruent, coherent en complementair. Drie termen die in de waan van de dag vaak ten onder gaan. 
Zorg dat alle interne eilanden met elkaar blijven praten. 
Zorg voor een realistische totaalvisie op je communicatie.
Maak iemand verantwoordelijk voor kwaliteitsbewaking van ALLE middelen. 
Check je middelen ook regelmatig. 

Zijn ze congruent, coherent en complementair? Dan heb je de meeste kans dat je een tevreden klant aan de andere kant van je middelen treft. Al je communicatie klopt bij je organisatie. Het is één samenhangend geheel. En het vult elkaar naadloos aan. 

Labels: ,

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Communicatie - drie Communicatie C’s om eens toe te voegen

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

zondag 28 juli 2013

Communicatie - drie Communicatie C’s om eens toe te voegen

Bij veel blogposts over communicatie en content kom je al snel uit op de letter C. Handig, want er zijn veel woorden die met C beginnen en die toevallig iets met Communicatie te maken hebben. Hieronder drie C’s die misschien wat minder bekend zijn, maar die ik persoonlijk heel belangrijk vind. Ze geven de totaalvisie op communicatie die vandaag de dag nodig is. Een realistische visie. 



1. Congruent - Het moet kloppen bij de organisatie.

You gotta walk the walk. And talk the talk. Praat niet informeel als je formeel bent. Praat niet formeel als je organisatie losjes is. Zorg dat de toon in je middelen klopt bij de werkelijke houding van je organisatie. Anders sluit het niet op elkaar aan. Communicatie is een afspiegeling van de organisatie. Maak deze zo realistisch mogelijk. Dat voorkomt veel teleurstellingen bij je klanten.


2. Coherent - Het moet één samenhangend geheel zijn.

Of ik nu offline een uiting tegenkom of online, het moet één geheel zijn. Of ik nu een bevestigingsmail krijg of mijn uiteindelijke pakketje. Het moet één samenhangend geheel zijn. Of ik nu bel met klantenservice of meer informatie zoek op de website. Het moet één samenhangend geheel zijn. Streef daar naar. Het zorgt dat verwachting en realiteit op elkaar zijn afgestemd. En dat ik als klant niet opeens denk: "hé, dit klopt niet met hoe ze normaal zijn..."


3. Complementair - Het moet elkaar naadloos aanvullen.

Elke uiting moet elke uiting versterken. Er is geen offline of online, de kwaliteit moet voor elke uiting even hoog zijn en altijd dezelfde doelen van de organisatie nastreven. Lijkt een open deur, maar kijk naar een grote organisatie. 
Een afdeling Interne Communicatie. 
Een afdeling Externe Communicatie. 
Een afdeling Online Communicatie. 
Een afdeling Consumenten. 
Een afdeling Zakelijk. 
Zorg dat al die middelen en afdelingen elkaar versterken. Zorg voor constant overleg en afstemming. Zoek naar de momenten waarop je elkaar kunt aanvullen. Voorkom dat iedereen maar 'wat doet' voor zijn of haar eiland.


Conclusie

Congruent, coherent en complementair. Drie termen die in de waan van de dag vaak ten onder gaan. 
Zorg dat alle interne eilanden met elkaar blijven praten. 
Zorg voor een realistische totaalvisie op je communicatie.
Maak iemand verantwoordelijk voor kwaliteitsbewaking van ALLE middelen. 
Check je middelen ook regelmatig. 

Zijn ze congruent, coherent en complementair? Dan heb je de meeste kans dat je een tevreden klant aan de andere kant van je middelen treft. Al je communicatie klopt bij je organisatie. Het is één samenhangend geheel. En het vult elkaar naadloos aan. 

Labels: ,

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage