Responsive design en responsive copywriting: enkele overwegingen


Panta Rei. Alles vloeit. Alles stroomt. Alles is in beweging.

Een goede metafoor voor de staat van het internet op dit moment. Design is liquide en content moet vloeibaar zijn. Zich naadloos aanpassen aan de omgeving waar de content wordt ‘geconsumeerd’. Volgens Mashable is 2013 “The Year of Responsive Design” en ook op het recente SXSW was het een hot topic. Wat betekent dat voor onze content?



Wat is responsive design? De simpelste uitleg… We werken niet alleen meer voor websites op desktops, maar ook voor een tabletweergave en een smartphone weergave. Onze content gaat zich vloeiend aanpassen aan het device waar we het op lezen.

Handig en breed

We consumeren onze content namelijk heel anders anno 2013. Vroeger was je gewend om alleen aan een website op een desktop te hoeven denken. Handig. Lekker breed. Lekker rustig. Met een muis die overal op kan klikken. Dat was al moeilijk genoeg om goed te krijgen…

Slechts een drager

Maar met de opkomst van smartphones en vervolgens de sterke toename van tablets moeten we anders naar onze content kijken. Een device – desktop of mobiel – is anno 2013 slechts een drager van content. En dan is het wel prettig als die content zich aanpast aan zijn omgeving.

Vloeiende grids

Een website moet dus op elk soort device even goed werken. De website zoekt – dankzij de techniek – zelf uit op wat voor soort device het de content aanbiedt en past het geheel aan. Flexibele plaatjes en vloeiende grids passen zich aan, aan het scherm. Tot zover niets aan de hand, maar het vraagt wel een andere denkwijze…

Andere context

De context van die content is namelijk totaal anders. Een desktop is gemaakt om achter te zitten. En daar hebben we ondertussen ook de lijven naar… Tablets en smartphones zijn voor onderweg. Wat betekent dit voor onze content? Schrijf je die voor de rustige omgeving zonder afleidingen van de desktop? Of klaar voor de vele afleidingen die een mobiel leven met zich meebrengen? Schrijf je voor die ene taak onderweg? Of voor de bankhanger met een tablet?

Relevant voor onderweg

In alle rust alles uitzoeken achter je desktop is anders dan onderweg ter plekke een relevant antwoord moeten hebben. Je website kan vloeien, maar past de content zich ook automatisch aan, aan de veranderde context?  En waar kies je dan voor? Je hele website in een klein scherm frommelen? Wat voor de usability een nachtmerrie is. Of het aantal taken van je site terugbrengen naar relevant voor onderweg?

Klik, swipe, touch

We zullen moeten kijken naar de lengte van onze zinnen en hoe deze worden afgebroken als het scherm kleiner wordt. De call to action zal eenvoudig genoeg en vooral groot genoeg moeten zijn om aan te wijzen. Links zullen meer ruimte moeten krijgen voor dikke vingers. We klikken niet, maar touchen. We swipen naar meer inhoud.

Van klein naar groot

Lijkt voor de hand liggend, maar waar begin je als je vandaag een up-to-date website neer moet zetten? Begin je bij het kleinste scherm en werk je omhoog? Mobile First is een veel gehoorde term in dit verband. Of vertaal je, je website naar een andere omgeving? Maak je keuzes uit je aanbod en vertaal je deze naar kleinere schermen?

Opblazen en wegschrappen

Het heeft uiteindelijk allemaal gevolgen voor je content. Voor de woorden die worden gelezen. En daarmee de actie die wordt genomen. Je kunt wel de hele site in een klein scherm proppen, maar hoe handig is dat als je op zoek bent naar een specifiek onderwerp? Hier moeten we dus al keuzes gaan maken. Blazen we onderdelen op? Schrappen we stukken weg? En wat doen we met alle leuke technische trucjes op de website. Een slideshow is leuk op een desktop, maar irrelevant en onhandig op een smartphone.

Noodzaak en urgentie

Stel jezelf enkele vragen… Wat is de context? Wat is de relevantie in het moment? Ben je in je cocon op werk of onderweg en moet je ook nog opletten dat je niet onder de tram loopt? Dit heeft gevolg voor de aandacht waarmee we content consumeren. Nog vluchtiger, nog sneller. Maar omgekeerd werkt het net zo. Als iemand achter de desktop zit, voelen ze dan de urgentie van het moment? Heel wat minder waarschijnlijk. Je kunt er toch niets aan veranderen, want je zit lekker op je kantoor. Weg haast. Weg noodzaak.

De oplossing?

Stoppen met denken in websites, mobiel en desktops. Maar begin met denken in context. De pagina is dood. Lang leve het contentblok. Je hebt alleen nog maar schuifbare blokken content. Blokken die zich aanpassen aan het vloeibare grid. Waar je dus vooral aan moet denken is de context van die blokken.

Wie. Wat. Waar. Wanneer. En dan pas aan het Hoe.

Responsive copywriting

Staan we daarmee aan het begin van het era van Responsive Copywriting? Staan specialisten op die de mobiele omgeving en tablet omgeving in de vingers hebben en deze vervolgens terugvertalen naar de desktop? De eindbazen van het contentblokje? Die precies weten wat er in de hersenen van de klant gebeurt als deze onderweg is? We gaan het zien. Maar dat het een verandering in ons denken vraagt, is duidelijk.

Labels: , ,

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Responsive design en responsive copywriting: enkele overwegingen

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

vrijdag 29 maart 2013

Responsive design en responsive copywriting: enkele overwegingen


Panta Rei. Alles vloeit. Alles stroomt. Alles is in beweging.

Een goede metafoor voor de staat van het internet op dit moment. Design is liquide en content moet vloeibaar zijn. Zich naadloos aanpassen aan de omgeving waar de content wordt ‘geconsumeerd’. Volgens Mashable is 2013 “The Year of Responsive Design” en ook op het recente SXSW was het een hot topic. Wat betekent dat voor onze content?



Wat is responsive design? De simpelste uitleg… We werken niet alleen meer voor websites op desktops, maar ook voor een tabletweergave en een smartphone weergave. Onze content gaat zich vloeiend aanpassen aan het device waar we het op lezen.

Handig en breed

We consumeren onze content namelijk heel anders anno 2013. Vroeger was je gewend om alleen aan een website op een desktop te hoeven denken. Handig. Lekker breed. Lekker rustig. Met een muis die overal op kan klikken. Dat was al moeilijk genoeg om goed te krijgen…

Slechts een drager

Maar met de opkomst van smartphones en vervolgens de sterke toename van tablets moeten we anders naar onze content kijken. Een device – desktop of mobiel – is anno 2013 slechts een drager van content. En dan is het wel prettig als die content zich aanpast aan zijn omgeving.

Vloeiende grids

Een website moet dus op elk soort device even goed werken. De website zoekt – dankzij de techniek – zelf uit op wat voor soort device het de content aanbiedt en past het geheel aan. Flexibele plaatjes en vloeiende grids passen zich aan, aan het scherm. Tot zover niets aan de hand, maar het vraagt wel een andere denkwijze…

Andere context

De context van die content is namelijk totaal anders. Een desktop is gemaakt om achter te zitten. En daar hebben we ondertussen ook de lijven naar… Tablets en smartphones zijn voor onderweg. Wat betekent dit voor onze content? Schrijf je die voor de rustige omgeving zonder afleidingen van de desktop? Of klaar voor de vele afleidingen die een mobiel leven met zich meebrengen? Schrijf je voor die ene taak onderweg? Of voor de bankhanger met een tablet?

Relevant voor onderweg

In alle rust alles uitzoeken achter je desktop is anders dan onderweg ter plekke een relevant antwoord moeten hebben. Je website kan vloeien, maar past de content zich ook automatisch aan, aan de veranderde context?  En waar kies je dan voor? Je hele website in een klein scherm frommelen? Wat voor de usability een nachtmerrie is. Of het aantal taken van je site terugbrengen naar relevant voor onderweg?

Klik, swipe, touch

We zullen moeten kijken naar de lengte van onze zinnen en hoe deze worden afgebroken als het scherm kleiner wordt. De call to action zal eenvoudig genoeg en vooral groot genoeg moeten zijn om aan te wijzen. Links zullen meer ruimte moeten krijgen voor dikke vingers. We klikken niet, maar touchen. We swipen naar meer inhoud.

Van klein naar groot

Lijkt voor de hand liggend, maar waar begin je als je vandaag een up-to-date website neer moet zetten? Begin je bij het kleinste scherm en werk je omhoog? Mobile First is een veel gehoorde term in dit verband. Of vertaal je, je website naar een andere omgeving? Maak je keuzes uit je aanbod en vertaal je deze naar kleinere schermen?

Opblazen en wegschrappen

Het heeft uiteindelijk allemaal gevolgen voor je content. Voor de woorden die worden gelezen. En daarmee de actie die wordt genomen. Je kunt wel de hele site in een klein scherm proppen, maar hoe handig is dat als je op zoek bent naar een specifiek onderwerp? Hier moeten we dus al keuzes gaan maken. Blazen we onderdelen op? Schrappen we stukken weg? En wat doen we met alle leuke technische trucjes op de website. Een slideshow is leuk op een desktop, maar irrelevant en onhandig op een smartphone.

Noodzaak en urgentie

Stel jezelf enkele vragen… Wat is de context? Wat is de relevantie in het moment? Ben je in je cocon op werk of onderweg en moet je ook nog opletten dat je niet onder de tram loopt? Dit heeft gevolg voor de aandacht waarmee we content consumeren. Nog vluchtiger, nog sneller. Maar omgekeerd werkt het net zo. Als iemand achter de desktop zit, voelen ze dan de urgentie van het moment? Heel wat minder waarschijnlijk. Je kunt er toch niets aan veranderen, want je zit lekker op je kantoor. Weg haast. Weg noodzaak.

De oplossing?

Stoppen met denken in websites, mobiel en desktops. Maar begin met denken in context. De pagina is dood. Lang leve het contentblok. Je hebt alleen nog maar schuifbare blokken content. Blokken die zich aanpassen aan het vloeibare grid. Waar je dus vooral aan moet denken is de context van die blokken.

Wie. Wat. Waar. Wanneer. En dan pas aan het Hoe.

Responsive copywriting

Staan we daarmee aan het begin van het era van Responsive Copywriting? Staan specialisten op die de mobiele omgeving en tablet omgeving in de vingers hebben en deze vervolgens terugvertalen naar de desktop? De eindbazen van het contentblokje? Die precies weten wat er in de hersenen van de klant gebeurt als deze onderweg is? We gaan het zien. Maar dat het een verandering in ons denken vraagt, is duidelijk.

Labels: , ,

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage