Wat Dungeons & Dragons mij heeft geleerd over copywriting

Laat ik het gewoon maar toegeven. Onder die strenge ava en het strakke pak zit een nerd. Een hele speciale soort nerd. Een Role Playing Game-nerd. Jazeker, ik houd van RPG en schaam me er niet voor. Al meer dan 20 jaar rol ik mijn 20-zijdige dobbelsteen en wekelijks bevecht ik hordes ondoden, draken, Orks, Goblins, tovenaars en andere fantasiebeesten. En dat is best handig voor een copywriter.

Wat ik heb geleerd van 20 jaar Dungeons & Dragons? Meer dan je zou denken…

Wat is Dungeons & Dragons?
Voordat ik inga op de ‘Lessons Learned’, een korte introductie op het gegeven Dungeons & Dragons. “Dungeons & Dragons (D&D) is een rollenspel dat is ontstaan in de jaren 70. Vandaag de dag spelen wereldwijd circa 20 miljoen mensen D&D. Het wordt gespeeld door een groep spelers (3 tot 6 personen), plus de spelleider (de Dungeon Master). De spelers zijn vrij om hun personage te laten doen wat zij willen, hoewel er richtlijnen worden gegeven waar de personages zich aan moeten houden. De uitkomst van de meeste acties wordt bepaald door het gooien van één of meer meerzijdige (4-6-8-10-12-20) dobbelstenen.” Aldus de nerds bij Wikipedia.

Beroemde nerds
Tot zover het spel… Overigens ben ik als nerd in goed gezelschap. Zo zijn acteur Vin Diesel, NBA basketballer Tim Duncan, acteur James Franco, Matt Groening (van de Simpsons) en de muzikanten Marilyn Manson en Moby al jaren bekende RPG-nerds. Maar ook de acteurs Robin Williams, Mike Myers, Karl Urban en Trekkie Wil Wheaton staan bekend om deze prettige afwijking.

Maar goed. Je komt hier om te lezen over wat het doet voor copywriting. Daarom mijn top zoveel “Lessen geleerd door Dungeons & Dragons”.

1. Iedereen wil iemand anders zijn
De kleine, dunne, stille jongen wil de grote luide barbaar met de hamer zijn. De stotteraar, een snel pratende, zakkenvullende dief. En de grote boom van een vent een lichtvoetig boselfje. Binnen het spel maakt iedereen een personage. En dat personage zegt veel over de hoop en dromen van de persoon die het heeft gemaakt. Of niet. Want het is fantasy. En draken bestaan.

Voor de copywriter:
Feit blijft dat iedereen wel eens wat anders wil zijn. Al is het maar voor een paar uur. Het stille verlangen is een goede voedingsbodem voor een copywriter. Wat schuilt er in jouw lezer? Welke verborgen verlangens spreek je aan?

2. Een personage maak je niet zomaar
Een personage groeit. Door de tijd heen. Je voegt dingen toe. Je haalt dingen weg. Van het eerste level boertje dat de grote boze wereld intrekt tot de twintigste level tovenaar die zich van universum naar universum tovert. De personages die je bijblijven, zijn die types die goed zijn uitgewerkt. Die zijn gegroeid. De personages van vlees en bloed.

Voor de copywriter:
Kijk nu eens naar je doelgroep. Is het een eendimensionale beschrijving? Algemeenheden en demografische aannames? Of zijn het personages van vlees en bloed. Kun je elk detail voor ogen halen? Of schrijf je voor een schimmige massa? Hoe ziet jouw lezer er uit?

3. Houd de spanningsboog kort
Zoals de meeste mensen zijn we snel… Hey moet je daar kijken!… Afgeleid dus. Het is moeilijk om een langdradig verhaal met veel plots en subplots over meerdere avonden goed te laten lopen. Zeker binnen mijn groepje krijg je dan snel glazige blikken. Waar zijn we? Wat doen we? Waar ben je mee bezig?! Meestal zit er in een goede speelsessie een stukje uitzoeken en dan snel weer een stukje vechten. En dan nog meer vechten.

Voor de copywriter:
Houd de spanningsboog gespannen. Voor je het weet is de lezer weg. En dan gaan ze glazig kijken. Houd de spanning hoog en maak het niet te lang. En bij twijfel. Gooi er een goed gevecht in.

4. Iedereen wil wel eens de slechterik zijn
In de basis draait Dungeons & Dragons om het aloude gevecht tussen Goed (tatatadaaaa!) en het Kwaad (booooeeeh). Maar na 20 jaar spelen wil je ook wel eens wat anders. Je wilt ook wel eens weten hoe het is om de Evil Nemesis te zijn *insert evil laugh*. Laat je spelers eens een slechterik zijn.

Voor de copywriter:
Weet je niet meer hoe het ‘goed’ moet, kies dan eens de andere kant. Verander je perspectief. Draai het hele verhaal om. Het is veel interessanter voor de lezer om precies het tegenovergestelde van wat hij of zij verwacht, te zien. Wees de slechterik.

5. Mensen lezen heel goed als ze er voordeel uit kunnen halen
Om Dungeons & Dragons te spelen heb je boeken nodig. Heel veel boeken. In die boeken staan de regels. Heel veel regels. En iedereen leest die regels net even anders. Mits het in hun voordeel is. Waardoor je de hele avond in een discussie zit over de regels. Want we zijn mierenneukers als het om de regels gaat.

Voor de copywriter:
Mensen interpreteren woorden in hun voordeel. Let altijd op interpretatie. Wees ondubbelzinnig. Of wees bereid om de hele avond in discussie te gaan.

6. Wees duidelijk! Nee, nog duidelijker! Nee, nog een beetje duidelijker!
Als leider van het spel neem je, je spelers mee op een reis in hun fantasie. Om ze van de zorgen van hun werk naar de donkere straten van de stad Waterdeep en het bevechten van draken te halen, zul je dus heel wat uit de kast moeten halen. Om onze fantasie te prikkelen, moeten we heel duidelijk zijn en het makkelijk maken om het plaatje zelf verder in te vullen.

Neem het volgende voorbeeld.

Voorbeeld A: “Je doet de deur open en stapt een oude vervallen bibliotheek binnen.”

Tegenover voorbeeld B: “De oude, bruine, eikenhouten deur van de bibliotheek gaat moeilijk en krakend open. Een muffe geur van oud en afbrokkelend perkament komt je tegemoet en je moet hoesten van het vele stof dat door de binnenkomende wind opdwarrelt. Als je een stap naar voren doet kriebelt een achtergelaten spinnenweb lichtjes over je huid. In de dikke lage stof op de koude stenen vloer blijft je voetstap duidelijk zichtbaar achter. Je ziet voor je eindeloze stapels boeken tot aan het hoge plafond. Het is verder stil. Te stil. Hier is al in geen eeuwen een mens geweest.”

Waar ben je daadwerkelijk daar? Bij voorbeeld A of B?

Voor de copywriter:
Schets je een beeld? Schets dan een volledig beeld. Denk na over elk detail. Maak het plaatje compleet zodat wij zelf de rest kunnen inkleuren.

Deze blog is eerder verschenen op 42bis.nl: http://www.42bis.nl/2013/02/wat-dungeons-dragons-mij-heeft-geleerd-over-copywriting/

Labels:

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Wat Dungeons & Dragons mij heeft geleerd over copywriting

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

dinsdag 26 februari 2013

Wat Dungeons & Dragons mij heeft geleerd over copywriting

Laat ik het gewoon maar toegeven. Onder die strenge ava en het strakke pak zit een nerd. Een hele speciale soort nerd. Een Role Playing Game-nerd. Jazeker, ik houd van RPG en schaam me er niet voor. Al meer dan 20 jaar rol ik mijn 20-zijdige dobbelsteen en wekelijks bevecht ik hordes ondoden, draken, Orks, Goblins, tovenaars en andere fantasiebeesten. En dat is best handig voor een copywriter.

Wat ik heb geleerd van 20 jaar Dungeons & Dragons? Meer dan je zou denken…

Wat is Dungeons & Dragons?
Voordat ik inga op de ‘Lessons Learned’, een korte introductie op het gegeven Dungeons & Dragons. “Dungeons & Dragons (D&D) is een rollenspel dat is ontstaan in de jaren 70. Vandaag de dag spelen wereldwijd circa 20 miljoen mensen D&D. Het wordt gespeeld door een groep spelers (3 tot 6 personen), plus de spelleider (de Dungeon Master). De spelers zijn vrij om hun personage te laten doen wat zij willen, hoewel er richtlijnen worden gegeven waar de personages zich aan moeten houden. De uitkomst van de meeste acties wordt bepaald door het gooien van één of meer meerzijdige (4-6-8-10-12-20) dobbelstenen.” Aldus de nerds bij Wikipedia.

Beroemde nerds
Tot zover het spel… Overigens ben ik als nerd in goed gezelschap. Zo zijn acteur Vin Diesel, NBA basketballer Tim Duncan, acteur James Franco, Matt Groening (van de Simpsons) en de muzikanten Marilyn Manson en Moby al jaren bekende RPG-nerds. Maar ook de acteurs Robin Williams, Mike Myers, Karl Urban en Trekkie Wil Wheaton staan bekend om deze prettige afwijking.

Maar goed. Je komt hier om te lezen over wat het doet voor copywriting. Daarom mijn top zoveel “Lessen geleerd door Dungeons & Dragons”.

1. Iedereen wil iemand anders zijn
De kleine, dunne, stille jongen wil de grote luide barbaar met de hamer zijn. De stotteraar, een snel pratende, zakkenvullende dief. En de grote boom van een vent een lichtvoetig boselfje. Binnen het spel maakt iedereen een personage. En dat personage zegt veel over de hoop en dromen van de persoon die het heeft gemaakt. Of niet. Want het is fantasy. En draken bestaan.

Voor de copywriter:
Feit blijft dat iedereen wel eens wat anders wil zijn. Al is het maar voor een paar uur. Het stille verlangen is een goede voedingsbodem voor een copywriter. Wat schuilt er in jouw lezer? Welke verborgen verlangens spreek je aan?

2. Een personage maak je niet zomaar
Een personage groeit. Door de tijd heen. Je voegt dingen toe. Je haalt dingen weg. Van het eerste level boertje dat de grote boze wereld intrekt tot de twintigste level tovenaar die zich van universum naar universum tovert. De personages die je bijblijven, zijn die types die goed zijn uitgewerkt. Die zijn gegroeid. De personages van vlees en bloed.

Voor de copywriter:
Kijk nu eens naar je doelgroep. Is het een eendimensionale beschrijving? Algemeenheden en demografische aannames? Of zijn het personages van vlees en bloed. Kun je elk detail voor ogen halen? Of schrijf je voor een schimmige massa? Hoe ziet jouw lezer er uit?

3. Houd de spanningsboog kort
Zoals de meeste mensen zijn we snel… Hey moet je daar kijken!… Afgeleid dus. Het is moeilijk om een langdradig verhaal met veel plots en subplots over meerdere avonden goed te laten lopen. Zeker binnen mijn groepje krijg je dan snel glazige blikken. Waar zijn we? Wat doen we? Waar ben je mee bezig?! Meestal zit er in een goede speelsessie een stukje uitzoeken en dan snel weer een stukje vechten. En dan nog meer vechten.

Voor de copywriter:
Houd de spanningsboog gespannen. Voor je het weet is de lezer weg. En dan gaan ze glazig kijken. Houd de spanning hoog en maak het niet te lang. En bij twijfel. Gooi er een goed gevecht in.

4. Iedereen wil wel eens de slechterik zijn
In de basis draait Dungeons & Dragons om het aloude gevecht tussen Goed (tatatadaaaa!) en het Kwaad (booooeeeh). Maar na 20 jaar spelen wil je ook wel eens wat anders. Je wilt ook wel eens weten hoe het is om de Evil Nemesis te zijn *insert evil laugh*. Laat je spelers eens een slechterik zijn.

Voor de copywriter:
Weet je niet meer hoe het ‘goed’ moet, kies dan eens de andere kant. Verander je perspectief. Draai het hele verhaal om. Het is veel interessanter voor de lezer om precies het tegenovergestelde van wat hij of zij verwacht, te zien. Wees de slechterik.

5. Mensen lezen heel goed als ze er voordeel uit kunnen halen
Om Dungeons & Dragons te spelen heb je boeken nodig. Heel veel boeken. In die boeken staan de regels. Heel veel regels. En iedereen leest die regels net even anders. Mits het in hun voordeel is. Waardoor je de hele avond in een discussie zit over de regels. Want we zijn mierenneukers als het om de regels gaat.

Voor de copywriter:
Mensen interpreteren woorden in hun voordeel. Let altijd op interpretatie. Wees ondubbelzinnig. Of wees bereid om de hele avond in discussie te gaan.

6. Wees duidelijk! Nee, nog duidelijker! Nee, nog een beetje duidelijker!
Als leider van het spel neem je, je spelers mee op een reis in hun fantasie. Om ze van de zorgen van hun werk naar de donkere straten van de stad Waterdeep en het bevechten van draken te halen, zul je dus heel wat uit de kast moeten halen. Om onze fantasie te prikkelen, moeten we heel duidelijk zijn en het makkelijk maken om het plaatje zelf verder in te vullen.

Neem het volgende voorbeeld.

Voorbeeld A: “Je doet de deur open en stapt een oude vervallen bibliotheek binnen.”

Tegenover voorbeeld B: “De oude, bruine, eikenhouten deur van de bibliotheek gaat moeilijk en krakend open. Een muffe geur van oud en afbrokkelend perkament komt je tegemoet en je moet hoesten van het vele stof dat door de binnenkomende wind opdwarrelt. Als je een stap naar voren doet kriebelt een achtergelaten spinnenweb lichtjes over je huid. In de dikke lage stof op de koude stenen vloer blijft je voetstap duidelijk zichtbaar achter. Je ziet voor je eindeloze stapels boeken tot aan het hoge plafond. Het is verder stil. Te stil. Hier is al in geen eeuwen een mens geweest.”

Waar ben je daadwerkelijk daar? Bij voorbeeld A of B?

Voor de copywriter:
Schets je een beeld? Schets dan een volledig beeld. Denk na over elk detail. Maak het plaatje compleet zodat wij zelf de rest kunnen inkleuren.

Labels:

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage