Binnen onze communicatie houden we eigenlijk maar rekening met vijf dagen. De werkdagen. En veel onderzoeken zullen je vertellen dat een bepaalde dag en een bepaald tijdstip in die werkweek het beste moment is. Kijk maar eens naar je eigen mailbox en zie ze binnenstromen op het perfecte tijdstip op de perfecte dag. Wat gebeurt er? Je krijgt een overvloed aan informatie en raakt de interesse kwijt.
Dat lijkt voor de werkende mens een apart moment, maar als je er over nadenkt, klopt het. Het is zondag. Je hebt geen zorgen. Geen gedoe. Je hebt alle tijd om deze nieuwsbrief te lezen. En aandachtig te lezen. Morgen ga je wel weer haasten, maar door zijn timing, ben je al klaar om te ontspannen. Wat een voordelige positie om in te zitten.
2. Persoonlijk
Hoe begint de nieuwsbrief van Chris Brogan?
Hello to you, Dimitri!
Today, I'm drinking plain water. I'm on a 30 day cleanse and that means no tea, no coffee, and wow! What a difference. Those caffeine headaches were ouchy the first few days, but I got over it. And you?
En overal waar een naam staat, staat ook mijn naam 'Dimitri'. We hebben allemaal de mond vol over personalisatie, maar daadwerkelijk steeds je naam tegenkomen in een nieuwsbrief doet iets aparts. Het raakt je persoonlijk. In ieder geval meer dan Beste Meneer en/of Mevrouw...
Iemand aanspreken met zijn of haar naam zorgt direct voor aandacht. We kennen onze eigen naam. We houden van onze eigen naam. Hij speelt daar goed op in om een band te creëren.
3. Blij dat je er bent
Misschien is het een Amerikaans ding en herhaalt hij het overal, maar Chris laat in zijn nieuwsbrief vaak en veelvuldig weten dat hij "blij is dat je er bent". Je bent heel even samen in de nieuwsbrief. Even bestaat er niets anders. Hij heeft nagedacht over zijn woorden en jij bent blij om ze te lezen. Dank je dat je hier bent.
Hoeveel organisaties doen dat? Hoeveel organisaties geven je het gevoel - ik ben blij dat je er bent.
Your thoughts on this would be fascinating to me. If you're up to it, please feel free to reply. I'd love to hear your ideas from your perspective as a customer as well as your view on this as it applies to your business.
4. Focus op tekst
In de hele nieuwsbrief komt geen afbeelding voor. Geen cheesy stockfoto's. Geen productshots. Niet eens een plaatje van Chris zelf. Alleen tekst met enkele links. Hierdoor kun je focussen op 'het gesprek'. Focussen op de tekst. Lezen. En de stem horen.
5. Conversationele toon
De toon in de nieuwsbrief is nergens al te moeilijk. Het taalgebruik goed te volgen. We zijn in gesprek. Ik ben helemaal geen nieuwsbrief aan het lezen, Chris wil gewoon even met me praten. Over een bepaald onderwerp. Door die toon consequent door te voeren, vergeet je de ergernis die vastzit aan een 'normale' nieuwsbrief.
One last thing. If you're listening regularly to the podcast and you like it, could you spare 3 minutes? I could really use some reviews on iTunes. Hate to ask for things like this, but it would help a lot. Thank you in advance. : )
6. Goede beeldspraak
Een recente nieuwsbrief had de kop The Magic of Campfires. Zeg het woord Kampvuur en iedereen zit er. Rond dat warme vuur. Starend in de vlammen. Gezellig pratend in de buitenlucht. Chris Brogan schetst altijd eerst een goed beeld om zijn verhaal aan op te hangen. Hij heeft aandacht voor het beeld. Zorgt dat je er zit. En gaat dan pas uitleggen waarom die beeldspraak logisch is voor het punt dat hij wil maken.
When I was younger, I was in the Boy Scouts, and my troop was really active. We did a lot of outdoorsy stuff, and I learned how to canoe and climb mountains and tie knots(poorly) and orient via a compass. Part of the experience of camping out was always the campfire. Have you ever sat around a campfire?
What happens is kind of magical. The fire is where everyone's eyes go. At best, people will give you a quick sideways glance. Then, conversations will happen, usually about silly stuff. Then, if you're lucky, someone has brought along a guitar or some other instrument. Maybe you sing. Maybe you tell some ghost stories.
7. Kondigt verkoop aan
Bij de meeste nieuwsbrieven druipt het Sales en Marketing-sausje er vanaf. Koop dit. Doe dat. Download onze whitepaper. Je moet heel wat doen als lezer.
Zo niet in de nieuwsbrief van Chris Brogan. Hij kondigt het altijd netjes aan.
(Quick interruption. If you want the audio version of the newsletter, it's HERE.)
Of wat denk je van deze?
**NOTE: This email is quite selly-sell, pitchy-pitch, Dimitri. If you don't want to hear about it, hit delete now, and you won't have to hear me drone on about success and stuff like that. I'll be not so pitchy pitch next week. Promise!**
8. De superkillertip: Hij geeft zelf antwoord
Reply op de nieuwsbrief en je krijgt antwoord. Van Chris zelf. Op de dag dat je vraag gestuurd is.
Yes, I reply personally. Yes, it's really me. (That's my favorite question every week.)
Toch eens gedaan en ja hoor...
Well sure! You and me both. We create on the keyboard. No question! : )
--
Chris Brogan…CEO&President
Conclusie:
Waarom is de nieuwsbrief van Chris Brogan zo goed? Omdat alles er op gericht is je te laten vergeten dat je een nieuwsbrief leest. Je deelt een persoonlijk moment met Chris Brogan. Toevallig via een nieuwsbrief, maar de nadruk ligt niet op het feit
dat je een nieuwsbrief leest.
Er is geen nieuwsbrief. Er is een moment op zondagochtend met een kop koffie waarin wij even praten.
En niets anders...
QYGKYXZKYCR5