Vergeet Social Media in 2013

Fuck Facebook. Vergeet Twitter. Denk er niet eens aan ook maar iets te doen op Google Plus... 

Laat al die hijgerige Social Media even lekker liggen en kijk naar je organisatie. 
Kijk naar je directe omgeving. 
Kijk naar de cultuur. 
Kijk naar jezelf. 

Hoe sta je in je communicatie? Hoe behandel je op een dagelijkse basis je klant? In het echt. Niet online. Maar gewoon aan de telefoon. Aan de balie. In de winkel. Op de werkvloer. Hoe sta je er in? 

Kun je daar geen antwoord op geven? Vergeet Social Media. Doe het gewoon niet.


De keuze is aan jou. Waar ga je voor in 2013?




Kies je vooral de linkerkant? En is dit de dagelijkse praktijk in jouw organisatie? 

Vergeet het. Je gaat het niet redden op Social Media. 

Het is te geforceerd. Je moet intern te veel aan de cultuur trekken en de dagelijkse houding van mensen aanpassen om een Social Business te worden.

Als je klanten ziet als een te standaardiseren doelgroep, als een massa, dan gaat Social Media niet opeens van je organisatie een sociale en betrokken organisatie maken. Je staat er scheef in. En je berichten zullen fake overkomen. 

Als men in je organisatie rigide vasthoudt aan de status quo, mis je de flexibiliteit om het sociale gesprek aan te gaan. Als je mensen met desinteresse en een afstandelijke houding aan het werk gaan, klopt dit niet met een sociale houding online.

Kies je vooral de rechterkant? Dan zit je misschien op de goede weg. Je gaat voor een persoonlijke aanpak. Kijkt naar je doelgroep als een mens. Richt je niet direct op de massa. En bent echt betrokken. Je toont interesse en kiest voor menselijkheid.

Misschien dat het nog wat wordt in 2013.

Overtrokken voor het effect? Natuurlijk. Maar laten we eens eerlijk zijn in 2013. 

Als het er niet in zit, doe het dan niet.

Social Media heeft voor een aardverschuiving gezorgd bij klanten. Ze voelen zich sterker dan ooit. Hun stem wordt gehoord. Ze kunnen rigide, afstandelijke en asociale organisaties eindelijk aanpakken. Ze kunnen de desinteresse bestrijden door te zeggen: Hier ben ik - jouw klant - en hoe jij met mij omgaat staat me niet aan.

Social Media is geen speeltje van communicatie of marketing. De noodzaak is groter dan één afdeling. Het gaat de hele organisatie aan. 

Begin niet online - voor ons allemaal en de plaatsvervangende schaamte - doet het alsjeblieft niet. 

Begin intern. Kijk eens kritisch naar je omgeving. Zit het er in? Bestaat er een sociale basis om op verder te bouwen? Snapt je directe omgeving dat Social Media begint bij Social Business? Dat Social begint bij jezelf?

Intern is extern en extern is intern. 

Koppel je ze los, dan lig je op ramkoers. Vergeet het maar.


Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Vergeet Social Media in 2013

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

zondag 30 december 2012

Vergeet Social Media in 2013

Fuck Facebook. Vergeet Twitter. Denk er niet eens aan ook maar iets te doen op Google Plus... 

Laat al die hijgerige Social Media even lekker liggen en kijk naar je organisatie. 
Kijk naar je directe omgeving. 
Kijk naar de cultuur. 
Kijk naar jezelf. 

Hoe sta je in je communicatie? Hoe behandel je op een dagelijkse basis je klant? In het echt. Niet online. Maar gewoon aan de telefoon. Aan de balie. In de winkel. Op de werkvloer. Hoe sta je er in? 

Kun je daar geen antwoord op geven? Vergeet Social Media. Doe het gewoon niet.


De keuze is aan jou. Waar ga je voor in 2013?


  • Standaardisatie of personalisatie?
  • Doelgroepen of mensen?
  • Massa of persoonlijk?
  • Fake of echt?
  • Rigide of flexibel?
  • Asociaal of sociaal?
  • Desinteresse of interesse?
  • Afstandelijk of menselijk?


Kies je vooral de linkerkant? En is dit de dagelijkse praktijk in jouw organisatie? 

Vergeet het. Je gaat het niet redden op Social Media. 

Het is te geforceerd. Je moet intern te veel aan de cultuur trekken en de dagelijkse houding van mensen aanpassen om een Social Business te worden.

Als je klanten ziet als een te standaardiseren doelgroep, als een massa, dan gaat Social Media niet opeens van je organisatie een sociale en betrokken organisatie maken. Je staat er scheef in. En je berichten zullen fake overkomen. 

Als men in je organisatie rigide vasthoudt aan de status quo, mis je de flexibiliteit om het sociale gesprek aan te gaan. Als je mensen met desinteresse en een afstandelijke houding aan het werk gaan, klopt dit niet met een sociale houding online.

Kies je vooral de rechterkant? Dan zit je misschien op de goede weg. Je gaat voor een persoonlijke aanpak. Kijkt naar je doelgroep als een mens. Richt je niet direct op de massa. En bent echt betrokken. Je toont interesse en kiest voor menselijkheid.

Misschien dat het nog wat wordt in 2013.

Overtrokken voor het effect? Natuurlijk. Maar laten we eens eerlijk zijn in 2013. 

Als het er niet in zit, doe het dan niet.

Social Media heeft voor een aardverschuiving gezorgd bij klanten. Ze voelen zich sterker dan ooit. Hun stem wordt gehoord. Ze kunnen rigide, afstandelijke en asociale organisaties eindelijk aanpakken. Ze kunnen de desinteresse bestrijden door te zeggen: Hier ben ik - jouw klant - en hoe jij met mij omgaat staat me niet aan.

Social Media is geen speeltje van communicatie of marketing. De noodzaak is groter dan één afdeling. Het gaat de hele organisatie aan. 

Begin niet online - voor ons allemaal en de plaatsvervangende schaamte - doet het alsjeblieft niet. 

Begin intern. Kijk eens kritisch naar je omgeving. Zit het er in? Bestaat er een sociale basis om op verder te bouwen? Snapt je directe omgeving dat Social Media begint bij Social Business? Dat Social begint bij jezelf?

Intern is extern en extern is intern. 

Koppel je ze los, dan lig je op ramkoers. Vergeet het maar.


0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage