Content in gesprek: Xaviera Ringeling

Content blijft king. The Bullshit just got bigger. 

Content is king. Maar content is ook veelzijdig. Het draait niet alleen om tekst. Daarom een reeks interviews met professionals die dagelijks bezig zijn met content. Hoe zien zij content? Wat is het belang van content? Wat is de dagelijkse werkelijkheid? Waar gaat het naar toe?

Hoe kun je over Content schrijven zonder Contentgirl te noemen? Of Xaviera zoals ze in het dagelijks leven heet. Op een zonnige dag spreken we af in Utrecht om eens te praten over Contentgirls, de rebranding naar 42bis en de algehele staat van content. 

Kijken of het kan
“Ik heb ooit psychologie gestudeerd, maar ben daar na een jaar mee gestopt”, begint ze haar verhaal. “Tijdens mijn studie kocht ik mijn eerste computer. In de eerste twee weken dat ik die had, heb ik direct een site gebouwd. Gewoon om te kijken of het kon. Dat vond ik zo gaaf, dat ik algauw een wat grotere site ben gaan maken: the international ICQ Photolist. Dat was een friendfinder, gebaseerd op het programma ICQ. Dat was in 1997 of 1998. Eigenlijk ben ik er daarna nooit meer mee opgehouden”, voegt ze er lachend aan toe.

Werken in de IT
“In mijn familie heeft iedereen gestudeerd. Dus was het volgens mijn ouders heel logisch dat ik ook zou gaan studeren. Maar ik koos anders, ik ging werken in de internetwereld. ‘Ik werk in de IT’; daar konden mensen nog niet veel mee destijds. Het werd nog niet serieus genomen.”

Iets met internet
“Ik kreeg mijn eerste baan bij een bedrijf dat helemaal niets met internet had, maar wel vond: we moeten iets met internet. Mijn opdracht was simpel: zoek jij het voor ons uit. Daarvoor was alles mogelijk. Ze stuurden me naar congressen in Engeland en Amerika. Ik mocht voor het werk allerlei seminars bezoeken.”

Het klopt
“Daarna ging ik bij een detacheringsbureau werken om snel, veel ervaring op te doen. Het is heel belangrijk geweest om veel bedrijven van binnen te zien en verschillende dingen uit te proberen. Ik ben actief in de politiek geweest. Actief in de journalistiek. Contentmanager van een website, ontwerper, zelfs systeembeheerder…” Ze lacht even en kijkt nadenkend in de verte. “Achteraf een raar pad, maar als je kijkt naar de ontwikkeling van het internet, klopt het allemaal.”

De vrouwen doen het
En toen kwam daar Contentgirls. “Ik ben begonnen met mijn eigen blog uit ergernis. Ik zat op een borrel en zat me te ergeren aan de gesprekken: 90% van de webredacteuren is namelijk vrouw, maar als je op podia kijkt bij congressen, is 90% van degene die erover praten man. Dat zei ik ook tegen de dames daar en die waren het hartgrondig met me eens. Maar toen ik zei dat er iets aan gedaan moest worden, wezen ze allemaal naar mij!” Ze gniffelt: “Schrijven over onderwerpen waar ik me aan erger, levert vaak de meest interessante blogs op.”

Enthousiast over Contentgirls
“Ik wou al die interessante vrouwen een plek geven. Dat bleek te werken. In het begin schreef ik vooral zelf. Je moet toch ergens beginnen. Twee, drie keer per week kwam er een artikel. Daarna begon het te lopen. Per maand had ik wel 8 tot 12 aanmeldingen. Al gauw waren mensen echt enthousiast over Contentgirls. Het voelde laagdrempelig voor ze. Dat kwam ook door de tone of voice. Waarom zo moeilijk doen? Leren is leuk.”

Rebranding Contentgirls
Dit jaar koos ze voor een rebranding van de blog. Van Contentgirls naar 42bis. “Ik wou van het Girly karakter af. Vroeger droeg ik alleen maar zwart en opeens zat ik met een roze blog. Dat voelde onnatuurlijk. De focus was te specifiek op het meisjesdeel. Mensen die voor de site bezig zijn, kunnen nu zeggen ‘Ik schrijf voor 42bis’. Ik vind het niet nodig om het nog girls te noemen.” Ze voegt er lachend aan toe: “En 42bis wordt nog steeds door een vrouw gerund.”

Meer dan tekst alleen
Genoeg over al die blogs, hoe staat het met de content, Contentgirl? “Internet is meer dan tekst alleen. Alles wat je aan de voorkant ziet, is content. Dat kan gaan over usability, interaction design, design, analytics en SEO. En schrijven natuurlijk.” 

Gelijkmatig verdeeld
Wat je echter vaak ziet is een soort van disbalans in de krachten die samen een site maken. “Kijk, in een goed ingericht team zijn de belangen gelijkmatig verdeeld. Iedereen gaat op z’n strepen staan voor zijn/haar belang: de ontwerper vindt de look belangrijk, de schrijver de tekst. Wanneer de belangen niet goed worden gemanaged of gekanaliseerd, dan trekt één expertise het hardst aan het belangentouw en krijg je sites die uit balans zijn: heel mooi, maar niet bruikbaar. Een goede tekst, maar niet effectief. Als het gaat over content, dan gaat het over het goed managen van het proces waarmee goede content tot stand komt. En dát gaat nog in veel bedrijven mis. ”

Niet gebruiksvriendelijk
Het belang van Content neemt ondertussen nog steeds toe. Een logische ontwikkeling volgens Xaviera nu websites steeds minder ‘een technisch speeltje’ zijn. “In het begin was het internet helemaal niet gebruiksvriendelijk en de content vaak niet relevant. ‘Ik maak wat en jij moet kijken.’ Alle vakken die verbonden zijn aan de bouw van een website zijn zich steeds meer gaan ontwikkelen.”

Hoge dekkingsgraad
Daarnaast hebben steeds meer mensen internet. “Volgens mij zitten we in Nederland met een dekkingsgraad van 97%. Tachtig procent daarvan gaat online via breedband. Vroeger moest je nog inbellen om op het internet te komen en de computers waren vaak ook slecht.” En alles werd in elkaar gezet door techneuten. “Daardoor kreeg je niet-menselijke oplossingen. Nu verschuift de aandacht naar marketeers en communicatiemensen en worden zowel de boodschap als de gebruiker steeds belangrijker. Daarmee zijn we er trouwens nog niet: communicatie- en marketingmensen kunnen vaak niet met techneuten praten. Maar als ze een probleem of een wens hebben, moeten ze dat wel leren.”

Elkaar begrijpen
Een probleem dat vandaag nog steeds voor veel mislukte projecten zorgt. “Ik denk dat we niet genoeg realiseren dat de techneuten en marketeers elkaar niet goed begrijpen. Terwijl het in de ontwikkeling veel voordelen oplevert als deze mensen wel met elkaar kunnen praten. Technisch gezien kan alles, als je maar wilt betalen. De vertaalslag van wat de business wil, naar hoe de techniek het bouwt, is belangrijk. Als je daar een rol in kunt spelen, zit je de komende jaren goed.”

Filteren en cureren
Als laatste ziet ze een groeiende rol voor curatoren. “Content blijft king. The bullshit just got bigger. We gaan met z’n allen steeds meer content maken. Maar wat is goede content? Iemand moet het voor je selecteren en cureren. Curators worden steeds belangrijker. Al die nieuwe blogs die elke dag weer uitkomen. Daarom werken we bij 42bis sinds kort met dossiers. Een dossiermanager op ons blog verzamelt alle gelijke onderwerpen. Dan hoef je niet steeds ons hele archief door te akkeren. Je hebt echt een filter nodig, want alles is altijd interessant.”

Labels: ,

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Content in gesprek: Xaviera Ringeling

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

maandag 19 november 2012

Content in gesprek: Xaviera Ringeling

Content blijft king. The Bullshit just got bigger. 

Content is king. Maar content is ook veelzijdig. Het draait niet alleen om tekst. Daarom een reeks interviews met professionals die dagelijks bezig zijn met content. Hoe zien zij content? Wat is het belang van content? Wat is de dagelijkse werkelijkheid? Waar gaat het naar toe?

Hoe kun je over Content schrijven zonder Contentgirl te noemen? Of Xaviera zoals ze in het dagelijks leven heet. Op een zonnige dag spreken we af in Utrecht om eens te praten over Contentgirls, de rebranding naar 42bis en de algehele staat van content. 

Kijken of het kan
“Ik heb ooit psychologie gestudeerd, maar ben daar na een jaar mee gestopt”, begint ze haar verhaal. “Tijdens mijn studie kocht ik mijn eerste computer. In de eerste twee weken dat ik die had, heb ik direct een site gebouwd. Gewoon om te kijken of het kon. Dat vond ik zo gaaf, dat ik algauw een wat grotere site ben gaan maken: the international ICQ Photolist. Dat was een friendfinder, gebaseerd op het programma ICQ. Dat was in 1997 of 1998. Eigenlijk ben ik er daarna nooit meer mee opgehouden”, voegt ze er lachend aan toe.

Werken in de IT
“In mijn familie heeft iedereen gestudeerd. Dus was het volgens mijn ouders heel logisch dat ik ook zou gaan studeren. Maar ik koos anders, ik ging werken in de internetwereld. ‘Ik werk in de IT’; daar konden mensen nog niet veel mee destijds. Het werd nog niet serieus genomen.”

Iets met internet
“Ik kreeg mijn eerste baan bij een bedrijf dat helemaal niets met internet had, maar wel vond: we moeten iets met internet. Mijn opdracht was simpel: zoek jij het voor ons uit. Daarvoor was alles mogelijk. Ze stuurden me naar congressen in Engeland en Amerika. Ik mocht voor het werk allerlei seminars bezoeken.”

Het klopt
“Daarna ging ik bij een detacheringsbureau werken om snel, veel ervaring op te doen. Het is heel belangrijk geweest om veel bedrijven van binnen te zien en verschillende dingen uit te proberen. Ik ben actief in de politiek geweest. Actief in de journalistiek. Contentmanager van een website, ontwerper, zelfs systeembeheerder…” Ze lacht even en kijkt nadenkend in de verte. “Achteraf een raar pad, maar als je kijkt naar de ontwikkeling van het internet, klopt het allemaal.”

De vrouwen doen het
En toen kwam daar Contentgirls. “Ik ben begonnen met mijn eigen blog uit ergernis. Ik zat op een borrel en zat me te ergeren aan de gesprekken: 90% van de webredacteuren is namelijk vrouw, maar als je op podia kijkt bij congressen, is 90% van degene die erover praten man. Dat zei ik ook tegen de dames daar en die waren het hartgrondig met me eens. Maar toen ik zei dat er iets aan gedaan moest worden, wezen ze allemaal naar mij!” Ze gniffelt: “Schrijven over onderwerpen waar ik me aan erger, levert vaak de meest interessante blogs op.”

Enthousiast over Contentgirls
“Ik wou al die interessante vrouwen een plek geven. Dat bleek te werken. In het begin schreef ik vooral zelf. Je moet toch ergens beginnen. Twee, drie keer per week kwam er een artikel. Daarna begon het te lopen. Per maand had ik wel 8 tot 12 aanmeldingen. Al gauw waren mensen echt enthousiast over Contentgirls. Het voelde laagdrempelig voor ze. Dat kwam ook door de tone of voice. Waarom zo moeilijk doen? Leren is leuk.”

Rebranding Contentgirls
Dit jaar koos ze voor een rebranding van de blog. Van Contentgirls naar 42bis. “Ik wou van het Girly karakter af. Vroeger droeg ik alleen maar zwart en opeens zat ik met een roze blog. Dat voelde onnatuurlijk. De focus was te specifiek op het meisjesdeel. Mensen die voor de site bezig zijn, kunnen nu zeggen ‘Ik schrijf voor 42bis’. Ik vind het niet nodig om het nog girls te noemen.” Ze voegt er lachend aan toe: “En 42bis wordt nog steeds door een vrouw gerund.”

Meer dan tekst alleen
Genoeg over al die blogs, hoe staat het met de content, Contentgirl? “Internet is meer dan tekst alleen. Alles wat je aan de voorkant ziet, is content. Dat kan gaan over usability, interaction design, design, analytics en SEO. En schrijven natuurlijk.” 

Gelijkmatig verdeeld
Wat je echter vaak ziet is een soort van disbalans in de krachten die samen een site maken. “Kijk, in een goed ingericht team zijn de belangen gelijkmatig verdeeld. Iedereen gaat op z’n strepen staan voor zijn/haar belang: de ontwerper vindt de look belangrijk, de schrijver de tekst. Wanneer de belangen niet goed worden gemanaged of gekanaliseerd, dan trekt één expertise het hardst aan het belangentouw en krijg je sites die uit balans zijn: heel mooi, maar niet bruikbaar. Een goede tekst, maar niet effectief. Als het gaat over content, dan gaat het over het goed managen van het proces waarmee goede content tot stand komt. En dát gaat nog in veel bedrijven mis. ”

Niet gebruiksvriendelijk
Het belang van Content neemt ondertussen nog steeds toe. Een logische ontwikkeling volgens Xaviera nu websites steeds minder ‘een technisch speeltje’ zijn. “In het begin was het internet helemaal niet gebruiksvriendelijk en de content vaak niet relevant. ‘Ik maak wat en jij moet kijken.’ Alle vakken die verbonden zijn aan de bouw van een website zijn zich steeds meer gaan ontwikkelen.”

Hoge dekkingsgraad
Daarnaast hebben steeds meer mensen internet. “Volgens mij zitten we in Nederland met een dekkingsgraad van 97%. Tachtig procent daarvan gaat online via breedband. Vroeger moest je nog inbellen om op het internet te komen en de computers waren vaak ook slecht.” En alles werd in elkaar gezet door techneuten. “Daardoor kreeg je niet-menselijke oplossingen. Nu verschuift de aandacht naar marketeers en communicatiemensen en worden zowel de boodschap als de gebruiker steeds belangrijker. Daarmee zijn we er trouwens nog niet: communicatie- en marketingmensen kunnen vaak niet met techneuten praten. Maar als ze een probleem of een wens hebben, moeten ze dat wel leren.”

Elkaar begrijpen
Een probleem dat vandaag nog steeds voor veel mislukte projecten zorgt. “Ik denk dat we niet genoeg realiseren dat de techneuten en marketeers elkaar niet goed begrijpen. Terwijl het in de ontwikkeling veel voordelen oplevert als deze mensen wel met elkaar kunnen praten. Technisch gezien kan alles, als je maar wilt betalen. De vertaalslag van wat de business wil, naar hoe de techniek het bouwt, is belangrijk. Als je daar een rol in kunt spelen, zit je de komende jaren goed.”

Filteren en cureren
Als laatste ziet ze een groeiende rol voor curatoren. “Content blijft king. The bullshit just got bigger. We gaan met z’n allen steeds meer content maken. Maar wat is goede content? Iemand moet het voor je selecteren en cureren. Curators worden steeds belangrijker. Al die nieuwe blogs die elke dag weer uitkomen. Daarom werken we bij 42bis sinds kort met dossiers. Een dossiermanager op ons blog verzamelt alle gelijke onderwerpen. Dan hoef je niet steeds ons hele archief door te akkeren. Je hebt echt een filter nodig, want alles is altijd interessant.”

Labels: ,

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage