"Je zet zelf de pijlers neer voor het verhaal”
“Eigenlijk kun je wel zeggen dat ik met PR zorg dat andere mensen materiaal hebben waarmee ze content kunnen maken”, zegt Remco Janssen met een glimlach. Als PR-consultant ondersteunt hij startups met wat hij zelf noemt ‘Social PR’. PR met een duidelijke Social Media inslag. “PR is eigenlijk heel eenvoudig: goede content plus een goede relatie is publicatie.”
Remco heeft zich binnen het vakgebied gespecialiseerd op PR voor Start-ups. “Ik doe Corporate PR voor Startups en Social PR voor corporates. Waar dit op neerkomt, is een langetermijnrelatie met een klant. Ik doe de complete PR voor startups en help ze middels PR met het vinden van investeerders. Wat kan ik doen om te zorgen dat je investeerders krijgt?”
Van startup naar corporate
Hebben ze de investeerders gevonden, dan is het tijd voor Social PR voor Corporates. “Ik heb de term PR 2.0 losgelaten. Mijn werkzaamheden vallen meer onder Social.” Wat is er zo specifiek Social aan? “De vorm van publicatie en het feit dat ik via Social Media in contact kom met bloggers en journalisten. Online bouw je zo’n relatie bijvoorbeeld op via direct messages. Als nieuwsbron is de hele blogosfeer vele malen belangrijker geworden.”
Klopt met Social Media
Dat vraagt ook om andere vormen van PR. “Hoe ik het aanpak is vooral door het verhaal van de startup op een manier neer te zetten die klopt bij Social Media. Zo heb ik voor de introductie van de personenzoekmachine
123people mezelf gefilmd met een Flip-camera. Ik wandel met een camera in mijn hand en vertel over deze lancering.” Een persoonlijke aanpak die klopt bij Social Media.
Overkoepelende content
Het persbericht kun je hierbij zien als vorm van overkoepelende content. “In feite is die content ook steeds weer ‘wat is het verhaal achter het product?’ Dit verhaal koppel ik vervolgens aan duidelijke thema's en trends. Ik probeer mijn klanten ervan te doordringen dat het hierbij niet om hun product gaat. Dat is niet zo vernieuwend, het gaat om het verhaal. Het gaat om het grotere thema.”
Mobile en coupons
“Bij mijn klant
Scoupy is het thema bijvoorbeeld ‘mobile locatie based marketing’. Dat koppel je aan een sterke behoefte aan couponing. Je moet eerst het grote plaatje schetsen. Dus krijg je een persbericht waarin ik duidelijk uitleg dat het klopt bij de trend ‘Het nieuwe winkelen.’ Hoe breng je mensen via mobiel fysiek naar de retailer? Dat is een veel breder perspectief. Er zit een duidelijke filosofie achter. Laten we eerlijk zijn; technische specs oplepelen, kan iedereen.”
Waarom?
“De bedrijfsfilosofie is bij al mijn werkzaamheden leading. Bij start ups hebben ze daar vaak al goed over nagedacht. Ik ga ook liever niet in zee met klanten die hun bedrijfsfilosofie niet op orde hebben. Het gaat binnen mijn verhalen constant om de ‘waarom-vraag.’ Dit is wat we doen en wel hier om.”
Is het interessant?
Alleen een persbericht sturen en vervolgens hopen dat het goed komt, is volgens Remco niet genoeg. “Je moet per journalist of blogger vertellen waarom dit voor hun specifieke publicatie interessant is. Een goed persbericht is voor elke plek customizable. Bij een blogger probeer ik rechtstreeks met hem of haar te koppelen. Waar past dit binnen je contentstrategie? Wat zou interessant zijn voor jouw blog?”
De wedstrijd imagineren
Naast online is offline nog steeds belangrijk. “Offline journalisten moet je meer de tijd gunnen om zelf na te denken. Zij moeten, zoals Louis van Gaal zou zeggen: ‘de wedstrijd imagineren’. Je deelt met een journalist in een verhaal. Je geeft ze alle mogelijkheden om met jou de content-bouwstenen te gaan stapelen. Een offline journalist benader ik ook sneller telefonisch.”
De regie nemen
Vooral krantenjournalisten worden overladen met persberichten. “Ik vraag ook nooit of ik stoor als ik een journalist opbel.” Hij voegt er lachend aan toe: “Je stoort al door te vragen of je stoort. Je moet direct de regie nemen met een verhaal. Ik heb een mooi verhaal en dat wil ik even tegen je aan houden. Misschien kun je er iets mee.”
Meetbare resultaten
En hoe zit het met de meetbaarheid van al deze nieuwe PR-vormen? “Ik geloof niet in de meetbaarheid van PR. Je gelooft in wat ik doe of je gelooft er niet in. Ik werk voor startups. Die zoeken naar klanten, naar investeerders. Ik probeer via PR investeerders te overtuigen dat dit een interessante startup is. En doe dat door een goed verhaal te vertellen.”
Succes
PR is daarbij geen sales-trucje. “Meer PR levert niet automatisch meer klanten op. PR kan vooral de richting van het verhaal sturen. Je zet zelf de pijlers neer voor het verhaal. Met die content kan men een mooi verhaal maken. En daardoor val je op.” De successen spreken verder voor zich: 123people werd na vier maanden al volledig overgenomen en Scoupy ontving recentelijk investeringen van PostNL en Sanoma.
Labels: content, persbericht, PR