Content is nog steeds king. Ook in 2013. En het inzicht dat content belangrijk is, is zeker aan het groeien als je de nadruk op contentmarketing ziet. Toch zie ik voor 2013 een belangrijke uitdaging voor content. Een uitdaging die voorbij alle kanalen en middelen gaat. Een uitdaging die vraagt om het formuleren van heldere doelen en standaarden.
De grootste uitdaging voor content in 2013 is Consistentie.
Als we willen dat onze merkwaarden blijven hangen, moeten we zorgen voor een constante en consistente blootstelling aan die merkwaarden. Eén campagne gaat niet opeens honderden klanten overtuigen zaken met je te doen. Eén blogpost zal je niet opeens lanceren als de expert en thought leader binnen je veld. Dat vraagt een constante aandacht. En consistentie. En... enig geduld.
Hoe zorg je dat elke ontmoeting met je merk bijdraagt aan je doelen? Hoe zet je al die touchpoints in? Door van te voren goed na te denken en stappen te formaliseren. Wie consistent wil zijn, zal een basis moeten vastleggen.
Consistente boodschap
Veel organisaties zijn al bezig met kernboodschappen.
- Wat is de boodschap die moet blijven hangen?
- Wat is de basis van ons verhaal?
- Waarom doen we wat we doen, hoe we het doen?
- Waarom is dat interessant voor onze stakeholders?
Een consistente boodschap in je content zorgt ervoor dat elke uiting conform de basis is. Het geeft speelruimte om binnen te manoeuvreren. Hoewel je content elke mogelijke vorm en elke mogelijke inhoud kan hebben, is het handig om af te bakenen. De grenzen worden hierbij bepaald door de eenvoudige vraag: Ondersteunt dit de boodschap van ons merk? Draagt het bij aan het tussen de oren krijgen van ons merk? Als je dit niet vastlegt, kan content alle kanten op waaieren. We zetten dan geen consistente boodschap neer.
Consistente toon
Hoe klinkt jouw merk? Is jouw organisatie een joviale, goedlachse organisatie? Of een formele, strak geregelde organisatie? Voor allebei is iets te zeggen. En allebei hebben ze gevolgen voor de toon. Het heeft te maken met omvang. Met hoe jullie dagelijks het werk doen. Door na te denken over een toon die daadwerkelijk klopt bij de organisatie, krijg je een consistente toon.
Een eenvoudig voorbeeld: een vrolijke student communicatie regelt vanuit zijn stage de Social Media voor de organisatie. Vrolijk. Altijd bereid te helpen, zit deze student op Twitter jullie boodschap te verkondigen. Maar eigenlijk is je organisatie een strak geregelde boel, waar duidelijke afspraken gelden. Neemt iemand contact met jullie op, dan klopt de toon niet met de realiteit. Kies een toon die klopt en voer die consistent door. Alleen door consistent te zijn, kom je tussen de oren.
Consistente kwaliteit
Elke uiting wordt door iemand voor het eerst gelezen. Het is de eerste keer dat ze horen van jouw organisatie. Ook al blog je al jaren en zit je al jaren op Social Media, er zijn klanten die je nu pas hebben ontdekt. Wat zet je ze voor? Een eenvoudige herkauwblogpost die je van een Amerikaanse site hebt gestolen? Of jouw eigen inzichten? Als je tussen de oren wilt komen van je klanten zul je kwaliteit moeten leveren. En blijven leveren. Elke keer weer. Er zijn geen sluiproutes. Doe het werk en doe het goed. Lever een constante kwaliteit.
Consistente vormgeving
Leuk hoor al die tekst. Maar doe mij maar een plaatje. Maar ook in de tekst maak je keuzes. Welk font klopt? Welke lettergrootte? Hoeveel lucht laat je op de pagina? Werk je met tussenkopjes of gooi je een blok tekst neer? Het beeld zegt iets over jouw organisatie. Kies eens niet voor de stockfoto, maar ga op zoek naar een mooi plaatje uit het eigen archief. Doe het anders qua beeld, maar blijf consistent! Zorg dat je opvalt in de massa door steeds weer voor een mooie opmaak van elke uiting te zorgen. Daarmee score je direct tussen de ogen van je klanten. Daar waar je wilt zijn. In hun hoofd.
Conclusie
In 2013 gaat de opmars van content door. En we krijgen elke dag meer content op ons af. Schiet je met hagel of schiet je met scherp? Alleen door een consistent beeld neer te zetten, geef je de lezer iets om zich aan vast te houden. Een herkenbaar punt in de constante stroom. Bij deze organisatie moet ik zijn. Zij leveren een constante kwaliteit in hun content. Zij zijn herkenbaar aan hun toon. Ik vind hun vormgeving mooi. Zij snappen waar ze mee bezig zijn.