Copywriting: er is geen doelgroep

"Your audience is one single reader. I have found that sometimes it helps to pick out one person - a real person you know, or an imagined person - and write to that one." 
JOHN STEINBECK
Ben je alleen? Zijn we samen op dit scherm? Tenzij je beeldscherm ergens wordt geprojecteerd, is lezen een eenzame bezigheid. Eén persoon schrijft. Eén persoon leest. Het is niet praktisch om met meerdere mensen tegelijkertijd rond een scherm te hangen, dus kunnen we er van uitgaan dat we nu alleen zijn. Dat betekent iets. Voor de lezer. En voor de schrijver.


We hebben een momentje alleen.

In je drukke dag heb je tijd genomen om deze woorden te lezen.
En ik heb de tijd genomen om deze woorden te schrijven.
Met jou in gedachte.

We kunnen in de positionering van onze producten denken in doelgroepen.
We kunnen in het uitwerken van de content denken in persona's.
Maar wat je als schrijver moet realiseren is het volgende:

Op het moment dat de lezer jouw tekst leest, is hij of zij alleen.

Er is maar een persoon aan de andere kant. Your audience is one single reader.
Je lezer gaat door de tekst heen en hoort een stem in zijn of haar hoofd.
Is die stem vriendelijk of opdringerig?
Is die stem warm of koud?
Is die stem aan het verkopen of neemt die stem je mee op een reis naar een land vol mogelijkheden?

Besef je heel even hoe krachtig dat moment is.

Je hebt de volledige aandacht.
Wat doe je er mee?

Gooi je een generieke tekst over dit moment heen?
Of werk je aan iets speciaals?
Voor die ene persoon?

Er is geen doelgroep.
Er is de lezer.
En verder niets.

Make it count.

Labels:

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Copywriting: er is geen doelgroep

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

maandag 14 januari 2013

Copywriting: er is geen doelgroep

"Your audience is one single reader. I have found that sometimes it helps to pick out one person - a real person you know, or an imagined person - and write to that one." 
JOHN STEINBECK
Ben je alleen? Zijn we samen op dit scherm? Tenzij je beeldscherm ergens wordt geprojecteerd, is lezen een eenzame bezigheid. Eén persoon schrijft. Eén persoon leest. Het is niet praktisch om met meerdere mensen tegelijkertijd rond een scherm te hangen, dus kunnen we er van uitgaan dat we nu alleen zijn. Dat betekent iets. Voor de lezer. En voor de schrijver.


We hebben een momentje alleen.

In je drukke dag heb je tijd genomen om deze woorden te lezen.
En ik heb de tijd genomen om deze woorden te schrijven.
Met jou in gedachte.

We kunnen in de positionering van onze producten denken in doelgroepen.
We kunnen in het uitwerken van de content denken in persona's.
Maar wat je als schrijver moet realiseren is het volgende:

Op het moment dat de lezer jouw tekst leest, is hij of zij alleen.

Er is maar een persoon aan de andere kant. Your audience is one single reader.
Je lezer gaat door de tekst heen en hoort een stem in zijn of haar hoofd.
Is die stem vriendelijk of opdringerig?
Is die stem warm of koud?
Is die stem aan het verkopen of neemt die stem je mee op een reis naar een land vol mogelijkheden?

Besef je heel even hoe krachtig dat moment is.

Je hebt de volledige aandacht.
Wat doe je er mee?

Gooi je een generieke tekst over dit moment heen?
Of werk je aan iets speciaals?
Voor die ene persoon?

Er is geen doelgroep.
Er is de lezer.
En verder niets.

Make it count.

Labels:

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage