Waarom verdwijnt de
ene e-mail blindelings in de prullenbak? En open je een andere het moment dat
deze binnen is? Maak kennis met de wondere wereld van e-mailmarketing. Jordie
van Rijn, zelf al vele jaren bezig met de magie van de geopende e-mail heeft
een (letterlijk) handzame introductie geschreven: E-mailmarketing in 60 minuten. De belofte? Leer in 60
minuten alles over het opzetten en uitvoeren van een gezonde
e-mailmarketingstrategie.
In een treinreis of twee neemt Van Rijn je mee van eerste
gedachten over e-mail tot een volledige gepersonaliseerde e-mailmarketingstrategie.
Want dat e-mail nog steeds een sterk medium is, weet hij goed uit te leggen.
Relevante e-mail
Je komt toch bij iemand in de postbus en maak je hier
optimaal gebruik van? Je hebt even de tijd om persoonlijk met iemand te spreken.
Van Rijn geeft je een goede basis om de valkuilen van spam te voorkomen en
zorgt dat je alles hebt om een relevante e-mail op te leveren. Hij heeft een
snelle schrijfstijl en het leest allemaal lekker weg.
Van eerste opzet tot
strategie
Van Rijn legt in zijn boekje een gezonde basis voor een eerste
opzet van een strategie. En dat is helaas ook direct het manco van een opzet
als In 60 minuten alles weten over e-mail. Het gaat nergens echt de diepte in.
Terwijl je daar soms wel behoefte aan hebt. Het legt een basis. Kleine boekjes
leveren ook kleine blaadjes op, je bladert er snel doorheen. En dat komt niet
altijd de herhaalbaarheid van wat je hebt gelezen ten goede. Simpel gezegd: het
blijft niet hangen.
Complexiteit van
e-mailmarketing
Je leest tussen de regels door dat Van Rijn heel veel
ervaring heeft en het voor dit boek eenvoudig heeft willen houden. Tegelijkertijd
zet hij redelijk complexe termen snel neer zonder dat er een verdere uitleg bij
zit. Hierdoor heb je als lezer soms het gevoel al inzicht te krijgen in de
werkelijke complexiteit van e-mailmarketing, maar krijg je niet de gewenste
verdiepingsslag. De wens om het kort te houden en het werkelijke kennisniveau
van Van Rijn bijten elkaar hier.
Goede introductie
Al met al is E-mailmarketing in 60 minuten een goede
introductie en een goed startpunt om de discussie over de zin en onzin van
e-mailmarketing aan te zwengelen. Het doet wat het moet doen, je de eerste
handvatten geven om aan de slag te gaan met e-mail als communicatiemiddel. Wil
je de verdieping in, dan moet je echter nog even verder kijken. Maar goed, in 60
minuten ben je toch heel wat wijzer geworden.
Labels: e-mailmarketing