Copywriting basis - Zelf doen of uitbesteden? 2/2

Je online copywriting uitbesteden? Of zelf doen? In mijn vorige blogpost in deze reeks heb ik gekeken naar de voor- en nadelen van zelf doen. Laten we nu eens kijken naar de voor- en nadelen van uitbesteden. 

Voordelen van uitbesteden
Het grootste voordeel van uitbesteden is helder: je laat een expert aan het werk en deze neemt alle zorgen weg. Je huurt een specialist in met slechts één focus: krachtige online copy. Met alle eisen die aan online copy, vindbaarheid en scanbaarheid worden gesteld, is het een fijne gedachte dit allemaal uit te besteden. 

Je mag van een copywriter verwachten dat deze volledig op de hoogte is van de huidige stand van zaken en dat hij of zij zorgt voor een tekst die niet alleen goed vindbaar in de zoekmachine is, maar die ook een band met de lezer weet te creëren. Een expert die weet waar hij of zij mee bezig is. Of het nu online copy is of de huisschilder – je huurt deze persoon in omdat deze heel veel weet van een klein stukje.

Een externe copywriter kijkt daarnaast met een frisse blik naar je online positionering. Dit kan een heel verhelderend proces zijn. Tijdens het ontwikkelen van de tekst komen veel van mijn klanten er achter dat ze veel voor waar nemen. Als algemeen bekend. Maar juist een copywriter kan door vervelende vragen te stellen veel bloot leggen over wat beter kan aan de positionering van de organisatie. 

Een goede copywriter weet de vertaalslag te maken van alle kennis die in de organisatie leeft en zorgt voor een heldere belofte aan de lezer. Deze belofte vertaalt de copywriter vervolgens in een heldere tekst die goed te scannen en plezierig te lezen is. 

Hierbij is het een kwestie van de juiste informatie op het juiste moment. Als je IN de organisatie zit, heb je het idee dat ALLES interessant is (want dat is het vaak) en ALLES dus online moet (dat is echter niet het geval). 

Een goede copywriter helpt het kaf van het koren te scheiden.  

Nadelen van uitbesteden

Niemand die je onderneming beter kent, dan jijzelf. Ook als je onderdeel uitmaakt van een grotere organisatie betekent een expert binnenhalen vaak dat voor deze expert de inhoudelijke materie allemaal nieuw is. Het gewone, dagelijkse jargon is voor deze nieuwkomer nog een vreemde taal. Dat kan een voordeel zijn vanwege de frisse blik, maar ook een nadeel. 

De vanzelfsprekendheid van veel interne communicatie wordt opeens in twijfel getrokken als de copywriter aan de slag gaat met zijn vertaalslag. Afhankelijk van de ervaring van de copywriter maakt deze snel een vertaalslag of niet. En daar moet je de tijd en het geduld voor hebben. Het eigen maken en vertalen van de interne taal, naar een taal voor de klant is de grootste uitdaging. Weet aan wie je die uitdaging schenkt. 

Labels: ,

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Copywriting basis - Zelf doen of uitbesteden? 2/2

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

zondag 18 mei 2014

Copywriting basis - Zelf doen of uitbesteden? 2/2

Je online copywriting uitbesteden? Of zelf doen? In mijn vorige blogpost in deze reeks heb ik gekeken naar de voor- en nadelen van zelf doen. Laten we nu eens kijken naar de voor- en nadelen van uitbesteden. 

Voordelen van uitbesteden
Het grootste voordeel van uitbesteden is helder: je laat een expert aan het werk en deze neemt alle zorgen weg. Je huurt een specialist in met slechts één focus: krachtige online copy. Met alle eisen die aan online copy, vindbaarheid en scanbaarheid worden gesteld, is het een fijne gedachte dit allemaal uit te besteden. 

Je mag van een copywriter verwachten dat deze volledig op de hoogte is van de huidige stand van zaken en dat hij of zij zorgt voor een tekst die niet alleen goed vindbaar in de zoekmachine is, maar die ook een band met de lezer weet te creëren. Een expert die weet waar hij of zij mee bezig is. Of het nu online copy is of de huisschilder – je huurt deze persoon in omdat deze heel veel weet van een klein stukje.

Een externe copywriter kijkt daarnaast met een frisse blik naar je online positionering. Dit kan een heel verhelderend proces zijn. Tijdens het ontwikkelen van de tekst komen veel van mijn klanten er achter dat ze veel voor waar nemen. Als algemeen bekend. Maar juist een copywriter kan door vervelende vragen te stellen veel bloot leggen over wat beter kan aan de positionering van de organisatie. 

Een goede copywriter weet de vertaalslag te maken van alle kennis die in de organisatie leeft en zorgt voor een heldere belofte aan de lezer. Deze belofte vertaalt de copywriter vervolgens in een heldere tekst die goed te scannen en plezierig te lezen is. 

Hierbij is het een kwestie van de juiste informatie op het juiste moment. Als je IN de organisatie zit, heb je het idee dat ALLES interessant is (want dat is het vaak) en ALLES dus online moet (dat is echter niet het geval). 

Een goede copywriter helpt het kaf van het koren te scheiden.  

Nadelen van uitbesteden

Niemand die je onderneming beter kent, dan jijzelf. Ook als je onderdeel uitmaakt van een grotere organisatie betekent een expert binnenhalen vaak dat voor deze expert de inhoudelijke materie allemaal nieuw is. Het gewone, dagelijkse jargon is voor deze nieuwkomer nog een vreemde taal. Dat kan een voordeel zijn vanwege de frisse blik, maar ook een nadeel. 

De vanzelfsprekendheid van veel interne communicatie wordt opeens in twijfel getrokken als de copywriter aan de slag gaat met zijn vertaalslag. Afhankelijk van de ervaring van de copywriter maakt deze snel een vertaalslag of niet. En daar moet je de tijd en het geduld voor hebben. Het eigen maken en vertalen van de interne taal, naar een taal voor de klant is de grootste uitdaging. Weet aan wie je die uitdaging schenkt. 

Labels: ,

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage