Copywriting basis: wat is een goede kop?

Een goede kop heeft één belangrijke functie. Je DIRECT het verhaal intrekken. Een heldere kop moet de nieuwsgierigheid zo prikkelen dat je niets anders kunt doen dan doorgaan naar de eerste zin. En dan heb ik je te pakken. In deze tijden van social media is de kop bovendien vaak het onderdeel dat veel meer moet doen. Het moet een goede beschrijving van het verhaal geven en uitnodigen het verhaal verder te delen.

Wat zijn de verdere eisen waaraan een goede kop moet voldoen?


TOP TIP: Een kop nodigt uit om verder te lezen. 


Een goede kop doet één ding beter dan de rest van de tekst en dat is de deur openen naar de rest van de tekst. Een kop nodigt vooral uit om verder te lezen. De belofte van de kop is helder: dit artikel is voor jou - deze informatie is interessant. Dit artikel vertelt je alles wat je wilt weten over onderwerp x en nog beter, het wordt nog leuk ook.

Daarnaast…

1. Een goede kop is opvallend opgemaakt en direct herkenbaar als kop.

Zorg voor de kop voor een groter lettertype, een afwijkende kleur of een afwijkend lettertype. De kop moet direct zichtbaar zijn en niet ten onder gaan tussen de andere elementen op je pagina. Houd de rest van de pagina rustig en zorg dat de ogen direct naar de kop worden getrokken.

2. Een goede kop is scanbaar.

Probeer je kop op één regel te houden. Ik moet direct kunnen zien wat de inhoud van het artikel is en de beslissing kunnen maken of ik tijd ga spenderen aan de inhoud.

3. Een goede kop moet voldoende informatie bevatten.

Met een vage kop trek je geen lezers. Maak je kop lang genoeg om voldoende informatie over de inhoud van het artikel te kunnen dragen en te zorgen voor een prikkel.

4. Een kop moet kloppen met de branding van de organisatie

Dit komt overeen met punt 5: je kop moet qua toon passen bij je organisatie en de toon die je voor je merk hebt gekozen. Het moet kloppen met de algehele presentatie.

5. Een kop moet kloppen met de verdere toon van de tekst.

Maakt je blog onderdeel uit van je website en hebben bezoekers interesse in je organisatie dan moet de blog niet detoneren bij de rest van de organisatie. Kom ik vanuit je blog op een productpagina dan moet ik nog steeds het gevoel hebben met dezelfde persoon te praten. Beginpunt van al deze overwegingen is je kop.

6. Een heldere kop beschrijft de inhoud van de tekst.  

Eigenlijk moet ik het hele verhaal of artikel kunnen begrijpen op basis van de kop, een eventuele subkop en de tussenkoppen. Zeker nu we in het tijdperk van scannend lezen leven, is het essentieel je informatie overzichtelijk aan te bieden. Zorg voor een kop die afwijkend genoeg is om  op te vallen, maar die ook vertelt wat je als lezer kunt verwachten.

7. Daarnaast maakt de kop ons aanbod direct helder.

Een kop draagt een belofte in zich. Lees dit artikel en je weet alles over… Daarvoor moet ons aanbod direct helder zijn. We kunnen prikkelen, maar aan het einde van de kop moeten we wel weten: wil ik hier tijd in investeren of moet ik ergens anders zijn?

8. Het omschrijft het doel van de pagina. 

We – de lezers – gaan online omdat we iets moeten doen. We hebben een doel. Een goede kop sluit dus aan bij het doel. In het geval van deze blogpost draait het om de vraag: wat is een goede kop. Je doel is dus ontdekken wat de eisen zijn aan een goede kop. Ik zorg dat je met voldoende informatie vertrekt om voortaan zelf goede koppen te schrijven en bereik daarmee jouw en mijn doel.

Oh ja SEO.

Kijken we naar de eisen vanuit SEO, dan is het belangrijk dat de kop een duidelijke zoekterm bevat en dat deze vooraan staat.

Subkoppen

Naast een goede kop kun je ook gebruik maken van een subkop. Deze is ondersteunend aan de kop en zorgt dat we verder worden geprikkeld en dat we nog dieper het verhaal in worden gezogen. Enkele overwegingen:
Is de subkop als zodanig herkenbaar door opmaak?
Versterkt deze subkop de kop?
Vertellen de kop en subkop alles wat we moeten weten zonder de tekst te lezen?
Klopt de subkop bij de algemene toon?


Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Copywriting basis: wat is een goede kop?

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

dinsdag 18 maart 2014

Copywriting basis: wat is een goede kop?

Een goede kop heeft één belangrijke functie. Je DIRECT het verhaal intrekken. Een heldere kop moet de nieuwsgierigheid zo prikkelen dat je niets anders kunt doen dan doorgaan naar de eerste zin. En dan heb ik je te pakken. In deze tijden van social media is de kop bovendien vaak het onderdeel dat veel meer moet doen. Het moet een goede beschrijving van het verhaal geven en uitnodigen het verhaal verder te delen.

Wat zijn de verdere eisen waaraan een goede kop moet voldoen?


TOP TIP: Een kop nodigt uit om verder te lezen. 


Een goede kop doet één ding beter dan de rest van de tekst en dat is de deur openen naar de rest van de tekst. Een kop nodigt vooral uit om verder te lezen. De belofte van de kop is helder: dit artikel is voor jou - deze informatie is interessant. Dit artikel vertelt je alles wat je wilt weten over onderwerp x en nog beter, het wordt nog leuk ook.

Daarnaast…

1. Een goede kop is opvallend opgemaakt en direct herkenbaar als kop.

Zorg voor de kop voor een groter lettertype, een afwijkende kleur of een afwijkend lettertype. De kop moet direct zichtbaar zijn en niet ten onder gaan tussen de andere elementen op je pagina. Houd de rest van de pagina rustig en zorg dat de ogen direct naar de kop worden getrokken.

2. Een goede kop is scanbaar.

Probeer je kop op één regel te houden. Ik moet direct kunnen zien wat de inhoud van het artikel is en de beslissing kunnen maken of ik tijd ga spenderen aan de inhoud.

3. Een goede kop moet voldoende informatie bevatten.

Met een vage kop trek je geen lezers. Maak je kop lang genoeg om voldoende informatie over de inhoud van het artikel te kunnen dragen en te zorgen voor een prikkel.

4. Een kop moet kloppen met de branding van de organisatie

Dit komt overeen met punt 5: je kop moet qua toon passen bij je organisatie en de toon die je voor je merk hebt gekozen. Het moet kloppen met de algehele presentatie.

5. Een kop moet kloppen met de verdere toon van de tekst.

Maakt je blog onderdeel uit van je website en hebben bezoekers interesse in je organisatie dan moet de blog niet detoneren bij de rest van de organisatie. Kom ik vanuit je blog op een productpagina dan moet ik nog steeds het gevoel hebben met dezelfde persoon te praten. Beginpunt van al deze overwegingen is je kop.

6. Een heldere kop beschrijft de inhoud van de tekst.  

Eigenlijk moet ik het hele verhaal of artikel kunnen begrijpen op basis van de kop, een eventuele subkop en de tussenkoppen. Zeker nu we in het tijdperk van scannend lezen leven, is het essentieel je informatie overzichtelijk aan te bieden. Zorg voor een kop die afwijkend genoeg is om  op te vallen, maar die ook vertelt wat je als lezer kunt verwachten.

7. Daarnaast maakt de kop ons aanbod direct helder.

Een kop draagt een belofte in zich. Lees dit artikel en je weet alles over… Daarvoor moet ons aanbod direct helder zijn. We kunnen prikkelen, maar aan het einde van de kop moeten we wel weten: wil ik hier tijd in investeren of moet ik ergens anders zijn?

8. Het omschrijft het doel van de pagina. 

We – de lezers – gaan online omdat we iets moeten doen. We hebben een doel. Een goede kop sluit dus aan bij het doel. In het geval van deze blogpost draait het om de vraag: wat is een goede kop. Je doel is dus ontdekken wat de eisen zijn aan een goede kop. Ik zorg dat je met voldoende informatie vertrekt om voortaan zelf goede koppen te schrijven en bereik daarmee jouw en mijn doel.

Oh ja SEO.

Kijken we naar de eisen vanuit SEO, dan is het belangrijk dat de kop een duidelijke zoekterm bevat en dat deze vooraan staat.

Subkoppen

Naast een goede kop kun je ook gebruik maken van een subkop. Deze is ondersteunend aan de kop en zorgt dat we verder worden geprikkeld en dat we nog dieper het verhaal in worden gezogen. Enkele overwegingen:
Is de subkop als zodanig herkenbaar door opmaak?
Versterkt deze subkop de kop?
Vertellen de kop en subkop alles wat we moeten weten zonder de tekst te lezen?
Klopt de subkop bij de algemene toon?


0 reacties:

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage