2014 - minder opinie, meer visie

Opinie is eenvoudig. Ik zet een stelling in een kop. Het liefst gechargeerd. Onderbouw dit in mijn blogpost. En er is altijd wel iemand die in woede ontploft. Binnen de kortste keren hebben we een discussie tussen voorstanders en tegenstanders. Meestal eindigt dit in Troll-gedrag of de opmerking: "Let's agree to disagree." We verspillen zo dagelijks veel tijd en energie. 


Opinie is suiker voor onze hersenen. Het voegt niets toe. Er zal altijd iemand tegen zijn. Er zal altijd iemand voor zijn. Leer er mee leven. Het is een leuke oefening in overtuigingskracht, maar echt vooruit komen doen we niet.

Opinie is de basis voor het nieuws. Persoon X heeft dit gezegd. En vervolgens mag persoon Y aan het woord om uit te leggen waarom dit verkeerd is. Opinie is de dagelijkse realiteit voor politiek, maar zakelijk heeft het weinig meerwaarde.

Opinie is de basis voor veel programma's. Zet twee partijen in een kamer en laat ze 45 minuten bekvechten. Heerlijke televisie, maar het voegt niets toe aan het oplossen van problemen. Het is discussie om de discussie.

Opinie is de basis voor veel blogposts. Het is een eenvoudige manier om engagement aan te trekken. Verklaar maar eens iets 'dood' in je blog en zie de commentaren binnenstromen. Leuk voor traffic, maar het zet je niet neer als een thoughtleader. Het levert discussies op die gedoemd zijn om te mislukken. Voor elke voorstander is er een tegenstander. Het is irrelevant.

Doorzie je de onzin van opinie dan kun je ongeveer 60% van je dagelijkse berichten weggooien. En schaf je al snel het nieuws om 20.00 uur af, maar dat terzijde. Het zijn volwassenen die bezig zijn met welles-nietes. En eigenlijk komt dat nogal kinderachtig over.

Soms is het lekker. Niets fijner dan iemand terecht wijzen. "Sorry, maar wat jij zegt, daar klopt geen bal van." Zo lang je maar weet dat het niets toevoegt. Je lijkt er niet slimmer door, het bevestigt niet direct je rol als expert; het laat vooral zien dat je trapt in het mechanisme van opinie.

Hele volksstammen zijn elke dag bezig met anderen terecht wijzen. Veel mensen zijn dagelijks bezig met opinie. Dat is energie die we hadden kunnen besteden aan andere doelen.

Daarom is mijn goede voornemen voor 2014: 
minder opinie, meer visie. 

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: 2014 - minder opinie, meer visie

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

donderdag 26 december 2013

2014 - minder opinie, meer visie

Opinie is eenvoudig. Ik zet een stelling in een kop. Het liefst gechargeerd. Onderbouw dit in mijn blogpost. En er is altijd wel iemand die in woede ontploft. Binnen de kortste keren hebben we een discussie tussen voorstanders en tegenstanders. Meestal eindigt dit in Troll-gedrag of de opmerking: "Let's agree to disagree." We verspillen zo dagelijks veel tijd en energie. 


Opinie is suiker voor onze hersenen. Het voegt niets toe. Er zal altijd iemand tegen zijn. Er zal altijd iemand voor zijn. Leer er mee leven. Het is een leuke oefening in overtuigingskracht, maar echt vooruit komen doen we niet.

Opinie is de basis voor het nieuws. Persoon X heeft dit gezegd. En vervolgens mag persoon Y aan het woord om uit te leggen waarom dit verkeerd is. Opinie is de dagelijkse realiteit voor politiek, maar zakelijk heeft het weinig meerwaarde.

Opinie is de basis voor veel programma's. Zet twee partijen in een kamer en laat ze 45 minuten bekvechten. Heerlijke televisie, maar het voegt niets toe aan het oplossen van problemen. Het is discussie om de discussie.

Opinie is de basis voor veel blogposts. Het is een eenvoudige manier om engagement aan te trekken. Verklaar maar eens iets 'dood' in je blog en zie de commentaren binnenstromen. Leuk voor traffic, maar het zet je niet neer als een thoughtleader. Het levert discussies op die gedoemd zijn om te mislukken. Voor elke voorstander is er een tegenstander. Het is irrelevant.

Doorzie je de onzin van opinie dan kun je ongeveer 60% van je dagelijkse berichten weggooien. En schaf je al snel het nieuws om 20.00 uur af, maar dat terzijde. Het zijn volwassenen die bezig zijn met welles-nietes. En eigenlijk komt dat nogal kinderachtig over.

Soms is het lekker. Niets fijner dan iemand terecht wijzen. "Sorry, maar wat jij zegt, daar klopt geen bal van." Zo lang je maar weet dat het niets toevoegt. Je lijkt er niet slimmer door, het bevestigt niet direct je rol als expert; het laat vooral zien dat je trapt in het mechanisme van opinie.

Hele volksstammen zijn elke dag bezig met anderen terecht wijzen. Veel mensen zijn dagelijks bezig met opinie. Dat is energie die we hadden kunnen besteden aan andere doelen.

Daarom is mijn goede voornemen voor 2014: 
minder opinie, meer visie. 

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage