Copywriting basis - Copywriting: zelf doen of uitbesteden? 1/2

Online Copywriting: zelf doen of uitbesteden? Het is een vraag waar veel organisaties mee worstelen. Aan de ene kant weten organisaties vaak als geen ander hoe ze online willen klinken en hebben ze een duidelijke visie op hun markt en product. Aan de andere kant kan men zich soms blindstaren op de interne organisatie, zit men te dicht op het product en is een frisse blik van buiten juist noodzaak. Wat is de beste keuze?

Online copy is anno 2014 bovendien veel meer dan een platte tekst. Bij elk stuk geschreven content komen ook specialistische vragen rondom SEO, microcopy, user experience, leesbaarheid, scanbaarheid en overtuigingskracht om de hoek kijken.

Je online copywriting uitbesteden? Of zelf doen? Hieronder eerst de voor- en nadelen van zelf doen. In mijn volgende blogpost ga ik in op de voor- en nadelen van uitbesteden.


Voordelen van zelf doen
Zeker bij de kleinere ondernemingen of bij ZZP-ers komt al snel het gevoel boven: online copy doe ik zelf wel even. En terecht. Niemand kent jouw onderneming tenslotte beter. Niemand heeft meer kennis van jouw markt.

Kun je enigszins uit de voeten met tekst, dan staat weinig je in de weg om zelf voor je online teksten te zorgen. Heb je een heldere propositie of een duidelijk product of dienst, dan is het niet heel moeilijk om deze in tekst te vatten en online te knallen.

Daarmee ben je er nog niet, maar de basis staat redelijk snel online. Scheelt veel geld en gedoe.

Ben je onderdeel van een grotere onderneming, dan is een inhouse copywriter een goede aanvulling op het contentteam. Een online expert die als onderdeel van de organisatie goed ingeleefd kan raken in de wensen en eisen van de klant en hier op in kan spelen met heldere en overtuigende content.

Over een langere periode kan zo worden gebouwd aan een heldere tone of voice en een duidelijke online propositie. Een inhouse copywriter kan een laatste check over teksten leveren, voordat deze online gaan en meedenken met communicatie en marketing.

Nadelen van zelf doen
Met je propositie online zetten, ben je er nog niet. Een website is niet langer een online versie van de corporate brochure. Het draait om veel meer.
Heb je gedacht aan de eisen vanuit SEO?
Zijn je teksten niet te lang?
Bevatten je teksten voldoende informatie om overtuigend te zijn?
Zijn design en copy op elkaar afgestemd?
Verleiden we de lezer of schrikken we deze juist af?
Hoe zit het met de microcopy?
Teksten op knoppen en links?

Kun je uit de voeten met tekst, dan kun je het zelf doen. Ben je niet zo handig met tekst, laat het dan over aan een specialist. Zelf doen, kan soms uren schaven aan een tekst betekenen en die tijd kun je beter besteden aan het opbouwen van je onderneming.

Laat een copywriter zich zorgen maken over hoe je klinkt. Lever de juiste input over jouw markt en jouw producten, maar laat het schrijfwerk over aan de professional.

Nadelen van een inhouse copywriter
Het nadeel van een inhouse copywriter is dat deze onderdeel wordt van de organisatie. Dat is vreemd genoeg zowel een voordeel als een nadeel. Van een copywriter mag je namelijk een bepaalde objectieve afstandelijkheid tot het product verwachten.

Deze is nodig, omdat een klant een product of dienst met objectieve afstandelijkheid benaderd. Zo voorkomen we namelijk dat we blind alles kopen. We wegen alle voor- en nadelen tegen elkaar af.

Hoe langer je in organisatie rondloopt als copywriter, hoe groter de kans dat je objectieve afstandelijkheid afneemt.
Je zit te dicht op het product of de dienst.
Je zit te dicht op de organisatie. De frisse blik waarvoor je bent aangenomen, kan vertroebeld raken.
Je maakt onderdeel uit van een team. Je deelt de passie. De successen en mindere tijden. Je gaat intern relaties aan. Misschien worden collega’s, vrienden. Al met al komt je objectiviteit steeds meer onder druk te staan.

Daarnaast zul je onvermijdelijk steeds meer van de interne taal gaan begrijpen en gebruiken. Hiermee loop je de kans dat interne termen vanzelfsprekend lijken, terwijl deze termen voor de klant niet helder zijn. Je valt in de jargonval. Daar worden online teksten over het algemeen niet helderder van.

Conclusie:
Veel organisaties gaan uit van een bekende valkuil: iedereen kan schrijven. Jazeker, maar niet iedereen kan een overtuigende online tekst schrijven. Daar komt namelijk meer specialistische kennis bij kijken, dan het opsommen van de voordelen van je product.
Bovendien verlies je veel tijd als je het zelf doet. Tijd die je beter kunt besteden.
Kun je zelf echt een goede tekst schrijven? Ga dan zeker je gang.
Heb je moeite met het verwoorden van je propositie? Huur een expert in.

In mijn volgende blogpost kijken we naar de voor- en nadelen van inhuren.

Labels:

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Copywriting basis - Copywriting: zelf doen of uitbesteden? 1/2

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

zondag 13 april 2014

Copywriting basis - Copywriting: zelf doen of uitbesteden? 1/2

Online Copywriting: zelf doen of uitbesteden? Het is een vraag waar veel organisaties mee worstelen. Aan de ene kant weten organisaties vaak als geen ander hoe ze online willen klinken en hebben ze een duidelijke visie op hun markt en product. Aan de andere kant kan men zich soms blindstaren op de interne organisatie, zit men te dicht op het product en is een frisse blik van buiten juist noodzaak. Wat is de beste keuze?

Online copy is anno 2014 bovendien veel meer dan een platte tekst. Bij elk stuk geschreven content komen ook specialistische vragen rondom SEO, microcopy, user experience, leesbaarheid, scanbaarheid en overtuigingskracht om de hoek kijken.

Je online copywriting uitbesteden? Of zelf doen? Hieronder eerst de voor- en nadelen van zelf doen. In mijn volgende blogpost ga ik in op de voor- en nadelen van uitbesteden.


Voordelen van zelf doen
Zeker bij de kleinere ondernemingen of bij ZZP-ers komt al snel het gevoel boven: online copy doe ik zelf wel even. En terecht. Niemand kent jouw onderneming tenslotte beter. Niemand heeft meer kennis van jouw markt.

Kun je enigszins uit de voeten met tekst, dan staat weinig je in de weg om zelf voor je online teksten te zorgen. Heb je een heldere propositie of een duidelijk product of dienst, dan is het niet heel moeilijk om deze in tekst te vatten en online te knallen.

Daarmee ben je er nog niet, maar de basis staat redelijk snel online. Scheelt veel geld en gedoe.

Ben je onderdeel van een grotere onderneming, dan is een inhouse copywriter een goede aanvulling op het contentteam. Een online expert die als onderdeel van de organisatie goed ingeleefd kan raken in de wensen en eisen van de klant en hier op in kan spelen met heldere en overtuigende content.

Over een langere periode kan zo worden gebouwd aan een heldere tone of voice en een duidelijke online propositie. Een inhouse copywriter kan een laatste check over teksten leveren, voordat deze online gaan en meedenken met communicatie en marketing.

Nadelen van zelf doen
Met je propositie online zetten, ben je er nog niet. Een website is niet langer een online versie van de corporate brochure. Het draait om veel meer.
Heb je gedacht aan de eisen vanuit SEO?
Zijn je teksten niet te lang?
Bevatten je teksten voldoende informatie om overtuigend te zijn?
Zijn design en copy op elkaar afgestemd?
Verleiden we de lezer of schrikken we deze juist af?
Hoe zit het met de microcopy?
Teksten op knoppen en links?

Kun je uit de voeten met tekst, dan kun je het zelf doen. Ben je niet zo handig met tekst, laat het dan over aan een specialist. Zelf doen, kan soms uren schaven aan een tekst betekenen en die tijd kun je beter besteden aan het opbouwen van je onderneming.

Laat een copywriter zich zorgen maken over hoe je klinkt. Lever de juiste input over jouw markt en jouw producten, maar laat het schrijfwerk over aan de professional.

Nadelen van een inhouse copywriter
Het nadeel van een inhouse copywriter is dat deze onderdeel wordt van de organisatie. Dat is vreemd genoeg zowel een voordeel als een nadeel. Van een copywriter mag je namelijk een bepaalde objectieve afstandelijkheid tot het product verwachten.

Deze is nodig, omdat een klant een product of dienst met objectieve afstandelijkheid benaderd. Zo voorkomen we namelijk dat we blind alles kopen. We wegen alle voor- en nadelen tegen elkaar af.

Hoe langer je in organisatie rondloopt als copywriter, hoe groter de kans dat je objectieve afstandelijkheid afneemt.
Je zit te dicht op het product of de dienst.
Je zit te dicht op de organisatie. De frisse blik waarvoor je bent aangenomen, kan vertroebeld raken.
Je maakt onderdeel uit van een team. Je deelt de passie. De successen en mindere tijden. Je gaat intern relaties aan. Misschien worden collega’s, vrienden. Al met al komt je objectiviteit steeds meer onder druk te staan.

Daarnaast zul je onvermijdelijk steeds meer van de interne taal gaan begrijpen en gebruiken. Hiermee loop je de kans dat interne termen vanzelfsprekend lijken, terwijl deze termen voor de klant niet helder zijn. Je valt in de jargonval. Daar worden online teksten over het algemeen niet helderder van.

Conclusie:
Veel organisaties gaan uit van een bekende valkuil: iedereen kan schrijven. Jazeker, maar niet iedereen kan een overtuigende online tekst schrijven. Daar komt namelijk meer specialistische kennis bij kijken, dan het opsommen van de voordelen van je product.
Bovendien verlies je veel tijd als je het zelf doet. Tijd die je beter kunt besteden.
Kun je zelf echt een goede tekst schrijven? Ga dan zeker je gang.
Heb je moeite met het verwoorden van je propositie? Huur een expert in.

In mijn volgende blogpost kijken we naar de voor- en nadelen van inhuren.

Labels:

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage