Toon is cultuur en cultuur is toon

Voor veel mensen is de toon van communicatie slechts een klein onderdeel van hun strategie. Ergens onder communicatie en dan nog onder copywriting. Heel klein en onbelangrijk. Toch is de vraag: hoe praten wij als organisatie? - een tamelijk essentiële. Hoe je praat, zegt namelijk iets over je cultuur. De kernwaarden van je organisatie - datgene waar je voor staat - komen namelijk in het meest gunstige geval direct terug in je toon. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar veel organisaties praten niet zoals ze zijn.


Bijvoorbeeld
Je werkt in een organisatie waar een informele sfeer heerst. Je kent de eigenaar bij naam. Je kent iedereen binnen de organisatie. En iedereen voelt zich vrij om te zeggen wat ze denken. Er is weinig sprake van hiërarchie. Iedereen werkt met hetzelfde enthousiasme aan hetzelfde doel. 'Je' zeggen is de norm. En de deur van directeur staat altijd open. De onderlinge communicatie is gemoedelijk.

Gevolgen voor toon

Klinkt als een leuke organisatie. Je zou er zo willen werken. Maar toch kiezen veel van dit soort organisaties toch voor een formele toon op de website. De overstap naar een informele toon is misschien sneller gemaakt dan bij een dichtgetimmerde organisatie, maar toch kiezen organisaties die in de basis informeel zijn, voor een formele toon zodra ze gaan communiceren. 

Toon is cultuur. En cultuur klinkt door in je toon.

Overigens zegt de omvang van de organisatie niets over de cultuur.  Een kleine organisatie kan hiërarchisch en formeel zijn. Een grote organisatie kan laagdrempelig en informeel zijn. Hoe de organisatie elke dag IS, moet terug te vinden zijn in de toon. Klanten raken verward als je niet praat zoals je bent.

Een verandering in toon is daarom zo ingrijpend. Omdat het een verandering van cultuur is.
Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Toon is cultuur en cultuur is toon

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

vrijdag 5 juni 2015

Toon is cultuur en cultuur is toon

Voor veel mensen is de toon van communicatie slechts een klein onderdeel van hun strategie. Ergens onder communicatie en dan nog onder copywriting. Heel klein en onbelangrijk. Toch is de vraag: hoe praten wij als organisatie? - een tamelijk essentiële. Hoe je praat, zegt namelijk iets over je cultuur. De kernwaarden van je organisatie - datgene waar je voor staat - komen namelijk in het meest gunstige geval direct terug in je toon. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar veel organisaties praten niet zoals ze zijn.


Bijvoorbeeld
Je werkt in een organisatie waar een informele sfeer heerst. Je kent de eigenaar bij naam. Je kent iedereen binnen de organisatie. En iedereen voelt zich vrij om te zeggen wat ze denken. Er is weinig sprake van hiërarchie. Iedereen werkt met hetzelfde enthousiasme aan hetzelfde doel. 'Je' zeggen is de norm. En de deur van directeur staat altijd open. De onderlinge communicatie is gemoedelijk.

Gevolgen voor toon

Klinkt als een leuke organisatie. Je zou er zo willen werken. Maar toch kiezen veel van dit soort organisaties toch voor een formele toon op de website. De overstap naar een informele toon is misschien sneller gemaakt dan bij een dichtgetimmerde organisatie, maar toch kiezen organisaties die in de basis informeel zijn, voor een formele toon zodra ze gaan communiceren. 

Toon is cultuur. En cultuur klinkt door in je toon.

Overigens zegt de omvang van de organisatie niets over de cultuur.  Een kleine organisatie kan hiërarchisch en formeel zijn. Een grote organisatie kan laagdrempelig en informeel zijn. Hoe de organisatie elke dag IS, moet terug te vinden zijn in de toon. Klanten raken verward als je niet praat zoals je bent.

Een verandering in toon is daarom zo ingrijpend. Omdat het een verandering van cultuur is.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage