Blogreeks - Social Media en de dood van formele communicatie 1/3

Betekent Social Media de dood van formele communicatie? Ik denk het wel. In deze korte reeks blogposts wil ik enkele argumenten aandragen voor informele communicatie. En waarom we dankzij Social Media niet anders kunnen dan normaal met elkaar gaan praten. Als mensen, maar vooral als organisaties, moeten we het gesprek aangaan.

In dit eerste deel kijk ik naar het lezen zelf.

Praat normaal
Eigenlijk is het gegeven heel simpel, maar toch is het voor heel veel organisaties zo’n beetje het moeilijkste wat je van ze kunt vragen. Praat normaal. Praat gewoon. Praat als een mens. We praten als organisaties namelijk veel te moeilijk. Er is voor een lezer vaak niet doorheen te komen. Teksten vol jargon. Vol moeilijke taal. Vol onzinnige complexiteit.

Dood aan formele communicatie
Dankzij Social Media gaan we een hele andere kant op. Een kant waar formele communicatie ten dode is opgeschreven. Niet direct vandaag. Je hebt nog even de tijd. Maar formele communicatie, zoals wij die kennen, is uiteindelijk doomed. Brieven vol vaktaal. Websites vol interne afkortingen die de lezers niet snappen… Hou er gewoon mee op.

Het gesprek
We leven op dit moment namelijk in het tijdperk van Social Media. En door de opkomst van Social Media zien we een verschuiving naar informele communicatie. Naar gewoon praten. Naar een dialoog. Naar een gesprek. En daarbinnen is geen ruimte voor jargon. Waarom denk ik dat? Punt 1.

Lezen is echt heel moeilijk.
In de basis blijft lezen lastig. Voor een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking is lezen zelfs helemaal niet vanzelfsprekend. Zij hebben echt elke dag problemen met lezen of vallen zelfs in de categorie laaggeletterd. Volgens cijfers van de Stichting Lezen en Schrijven is 28% van de Nederlanders laaggeletterd. Dat komt neer op 1.3 miljoen mensen tussen de 16 en 65 jaar.

Heldere woorden en teksten
Daarnaast geeft een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking de voorkeur aan eenvoudige teksten met alledaagse woorden. Volgens het Europees referentiekader kennen we wat leesvaardigheid betreft drie niveaus.
A =  Basisgebruiker,
B = Onafhankelijke gebruiker en
C = Vaardige gebruiker.
Gaan we uit van deze schalen, dan is 40% van de Nederlanders in staat om leesniveau B1 te begrijpen. Dit betekent dat een tekst bestaat uit alledaagse, normale woorden en begrippen.

Kort samengevat komt B1 neer op:
Meer dan 15 woorden in een zin – Lastig
Meer dan 3 lettergrepen in een woord – Lastig
Meer dan 5 zinnen in een alinea – Lastig
Alle woorden die we niet dagelijks uitspreken – Lastig
Jargon – Lastig
Buitenlandse termen – Lastig
Latijnse termen – Lastig
Wettelijke termen – Lastig
Snappen we gewoon niet. Wil er niet in.

Droomt u even mee?
Sluit even je ogen en probeer je eigen website te zien. Gewoon heel even. Niemand die het ziet. Leg je website langs het bovenstaande rijtje. Probeer al die pagina’s vol lappen tekst te zien. Die eindeloze teksten vol moeilijke termen. Die hersenloze opsomming van vaktaal. Zakt de moed je in de schoenen? Welkom in de wereld van je lezer.

Kloof tussen lezer en schrijver
Kijken we naar de organisaties, dan zit 70% van de communicatie namelijk op niveau C. De vaardige gebruiker. Deze lezer kan complexe teksten lezen en begrijpen. Deze vaardige gebruikers zorgen voor de inhoud van het merendeel van de Nederlandse websites. En ondanks alle omschrijvingen van personas en doelgroepen blijven we te moeilijk schrijven.

Geen best uitgangspunt.

We lezen niet
We hebben dus om te beginnen al een kloof tussen de lezers en de schrijvers. Organisaties schrijven te moeilijk en vaak veel te veel voor een publiek dat zoekt naar eenvoudige, alledaagse woorden. Daarnaast is online lezen ook nog eens nog moeilijker, dan van een blaadje lezen. We lezen online namelijk helemaal niet. We scannen. We kijken alleen maar naar koppen, delen van de pagina en enkele woorden.

We lezen weinig
En van al die online teksten komt maar 28% van de woorden door volgens onderzoek van Nielsen. Gebruikers lezen gemiddeld 28% van alle woorden. Hij voegt daar zelfs aan toe dat we dichter bij de 20% zitten. Visualiseer nog een keer die lap tekst online. Slechts een vijfde komt aan. De rest kun je weggooien. Waardeloos en ongelezen. Hebben we geen tijd voor. Oh en 80% van onze aandacht blijft hangen boven de vouw van de pagina. Scrollen? Vergeet het maar.

We snappen mobiel niet
Ja, maar dit is de tijd van mobiel en die vouw is weg! Helaas. Het is op mobiel gemiddeld 48% moeilijker om een tekst te begrijpen dan op een normaal computerscherm. (Daarbij moet ik wel vermelden dat het hier over websites gaat die nog niet responsive zijn. Dus die zich nog niet aanpassen aan het kleinere scherm.) We missen op het kleine scherm de context om  het verband tussen de zinnen te blijven zien en daarin verliezen we veel informatie.

Samenvattend:
Veel lezers hebben moeite met complexe teksten. Online maakt dat allemaal niet eenvoudiger. En organisaties doen er nog een schepje bovenop door veel te moeilijke teksten op de website te zetten. Lappen tekst die boven het alledaagse niveau van hun lezers liggen. Begin je de onzin van formele communicatie te zien?

Maar gelukkig is daar Social Media!
Daarover meer in mijn volgende blogpost. 
Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Blogreeks - Social Media en de dood van formele communicatie 1/3

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

woensdag 1 oktober 2014

Blogreeks - Social Media en de dood van formele communicatie 1/3

Betekent Social Media de dood van formele communicatie? Ik denk het wel. In deze korte reeks blogposts wil ik enkele argumenten aandragen voor informele communicatie. En waarom we dankzij Social Media niet anders kunnen dan normaal met elkaar gaan praten. Als mensen, maar vooral als organisaties, moeten we het gesprek aangaan.

In dit eerste deel kijk ik naar het lezen zelf.

Praat normaal
Eigenlijk is het gegeven heel simpel, maar toch is het voor heel veel organisaties zo’n beetje het moeilijkste wat je van ze kunt vragen. Praat normaal. Praat gewoon. Praat als een mens. We praten als organisaties namelijk veel te moeilijk. Er is voor een lezer vaak niet doorheen te komen. Teksten vol jargon. Vol moeilijke taal. Vol onzinnige complexiteit.

Dood aan formele communicatie
Dankzij Social Media gaan we een hele andere kant op. Een kant waar formele communicatie ten dode is opgeschreven. Niet direct vandaag. Je hebt nog even de tijd. Maar formele communicatie, zoals wij die kennen, is uiteindelijk doomed. Brieven vol vaktaal. Websites vol interne afkortingen die de lezers niet snappen… Hou er gewoon mee op.

Het gesprek
We leven op dit moment namelijk in het tijdperk van Social Media. En door de opkomst van Social Media zien we een verschuiving naar informele communicatie. Naar gewoon praten. Naar een dialoog. Naar een gesprek. En daarbinnen is geen ruimte voor jargon. Waarom denk ik dat? Punt 1.

Lezen is echt heel moeilijk.
In de basis blijft lezen lastig. Voor een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking is lezen zelfs helemaal niet vanzelfsprekend. Zij hebben echt elke dag problemen met lezen of vallen zelfs in de categorie laaggeletterd. Volgens cijfers van de Stichting Lezen en Schrijven is 28% van de Nederlanders laaggeletterd. Dat komt neer op 1.3 miljoen mensen tussen de 16 en 65 jaar.

Heldere woorden en teksten
Daarnaast geeft een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking de voorkeur aan eenvoudige teksten met alledaagse woorden. Volgens het Europees referentiekader kennen we wat leesvaardigheid betreft drie niveaus.
A =  Basisgebruiker,
B = Onafhankelijke gebruiker en
C = Vaardige gebruiker.
Gaan we uit van deze schalen, dan is 40% van de Nederlanders in staat om leesniveau B1 te begrijpen. Dit betekent dat een tekst bestaat uit alledaagse, normale woorden en begrippen.

Kort samengevat komt B1 neer op:
Meer dan 15 woorden in een zin – Lastig
Meer dan 3 lettergrepen in een woord – Lastig
Meer dan 5 zinnen in een alinea – Lastig
Alle woorden die we niet dagelijks uitspreken – Lastig
Jargon – Lastig
Buitenlandse termen – Lastig
Latijnse termen – Lastig
Wettelijke termen – Lastig
Snappen we gewoon niet. Wil er niet in.

Droomt u even mee?
Sluit even je ogen en probeer je eigen website te zien. Gewoon heel even. Niemand die het ziet. Leg je website langs het bovenstaande rijtje. Probeer al die pagina’s vol lappen tekst te zien. Die eindeloze teksten vol moeilijke termen. Die hersenloze opsomming van vaktaal. Zakt de moed je in de schoenen? Welkom in de wereld van je lezer.

Kloof tussen lezer en schrijver
Kijken we naar de organisaties, dan zit 70% van de communicatie namelijk op niveau C. De vaardige gebruiker. Deze lezer kan complexe teksten lezen en begrijpen. Deze vaardige gebruikers zorgen voor de inhoud van het merendeel van de Nederlandse websites. En ondanks alle omschrijvingen van personas en doelgroepen blijven we te moeilijk schrijven.

Geen best uitgangspunt.

We lezen niet
We hebben dus om te beginnen al een kloof tussen de lezers en de schrijvers. Organisaties schrijven te moeilijk en vaak veel te veel voor een publiek dat zoekt naar eenvoudige, alledaagse woorden. Daarnaast is online lezen ook nog eens nog moeilijker, dan van een blaadje lezen. We lezen online namelijk helemaal niet. We scannen. We kijken alleen maar naar koppen, delen van de pagina en enkele woorden.

We lezen weinig
En van al die online teksten komt maar 28% van de woorden door volgens onderzoek van Nielsen. Gebruikers lezen gemiddeld 28% van alle woorden. Hij voegt daar zelfs aan toe dat we dichter bij de 20% zitten. Visualiseer nog een keer die lap tekst online. Slechts een vijfde komt aan. De rest kun je weggooien. Waardeloos en ongelezen. Hebben we geen tijd voor. Oh en 80% van onze aandacht blijft hangen boven de vouw van de pagina. Scrollen? Vergeet het maar.

We snappen mobiel niet
Ja, maar dit is de tijd van mobiel en die vouw is weg! Helaas. Het is op mobiel gemiddeld 48% moeilijker om een tekst te begrijpen dan op een normaal computerscherm. (Daarbij moet ik wel vermelden dat het hier over websites gaat die nog niet responsive zijn. Dus die zich nog niet aanpassen aan het kleinere scherm.) We missen op het kleine scherm de context om  het verband tussen de zinnen te blijven zien en daarin verliezen we veel informatie.

Samenvattend:
Veel lezers hebben moeite met complexe teksten. Online maakt dat allemaal niet eenvoudiger. En organisaties doen er nog een schepje bovenop door veel te moeilijke teksten op de website te zetten. Lappen tekst die boven het alledaagse niveau van hun lezers liggen. Begin je de onzin van formele communicatie te zien?

Maar gelukkig is daar Social Media!
Daarover meer in mijn volgende blogpost. 

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage