Content staat of valt met intentie

Nog voor je het woord content volledig hebt uitgesproken, gaat het al mis. Vanaf de eerste seconde lig je op ramkoers. Ga je op hoge snelheid naar een onvermijdelijke mislukking. Of het nu gaat over de content voor je nieuwe website of de inzet van contentmarketing, veel initiatieven stranden al voor ze wel en goed zijn opgestart.
Waarom? De intentie is verkeerd.

Intentie is een raar beestje. Het schijnt namelijk overal doorheen. Het is altijd zichtbaar. Je kunt denken dat het niet zo is, maar de intentie waarmee content is gemaakt, is altijd binnen een seconde helder. 

Onze tolerantie voor onzin die tijd verspilt, is namelijk zeer laag. En hoe langer we als mensen online zijn, hoe sneller we doorhebben: dit is met de verkeerde intentie gemaakt.  

We nemen als de makers van content  – vaak ten onrechte – aan dat iedereen met dezelfde intentie aan een project is begonnen. De intentie wordt vaak zelfs niet eens uitgesproken. 

En dat zorgt voor problemen, miscommunicatie en vooral een verwarde lezer: denken ze dat ik het niet doorheb ofzo?

Intentie is ook een raar woord. Want wat bedoelen we nu eigenlijk met intentie? Door de verschillende interpretaties van intentie zitten we namelijk al direct met een uitdaging. 

Aan de ene kant betekent intentie natuurlijk gewoon: we hebben een doel voor ogen. We hebben een bepaalde bedoeling.

Aan de andere kant kan het ook betekenen dat we ergens op azen, komt moedwil om de hoek kijken en opzet. Wat is ons oogmerk? Dat klinkt toch al anders.

Intentie heeft ook een slag om de arm in zich. 
We pogen, we hebben het plan, we hebben de opzet en het streven. We trachten en hebben het voornemen.

Niet direct een solide basis om een contenstrategie op te baseren...

Waar we streven, kunnen we dus afwijken. Bijvoorbeeld als interne stakeholders druk uitoefenen op het contentteam. 
Waar we streven is ruimte. En waar ruimte is, gaan we polderen. 

Polderen is wel het slechtste uitgangspunt voor content. Het komt de helderheid nooit ten goede. Het zorgt voor middelmatigheid en veilige, saaie teksten.

Helderheid bereik je door geen concessies te doen. 
Daarom moet je dus wel eerst de intentie uitspreken dat je zo helder mogelijk wilt zijn.

Intentie moet worden uitgesproken. Of beter nog opgeschreven. 
Want je krijgt er gedoe over.
Ja, maar ik dacht…

Wat is nu eigenlijk ons doel? Schrijf het op, leg de intentie vast.

Maar daarmee ben je er nog niet. Het draait niet alleen om de intentie van de content, maar ook om de intentie binnen het gehele proces van content maken.


Maak daar afspraken over.



Zit niet iedereen met dezelfde intentie in het project vanaf het begin, dan zorgt dit voor gedoe verderop.

Marketing zat er met een andere gedachte in dan communicatie.
De directie had toch iets anders gedacht bij dit stukje.
Legal was toch wel geschrokken van de open communicatie.

Voor je het weet is je content toch weer een compromis.

Zoals ik in het begin al zei: Intentie schijnt door in je content.
En het tast dus het vertrouwen van je klant aan als je niet met de juiste intentie begint.
Die klant ziet direct dat de intentie niet is ‘een oplossing voor zijn of haar probleem te leveren’, maar dat er vooral wordt gejaagd op meer sales of gebedeld om likes.

Je kunt er nog zoveel lagen vernis over smeren, de onderlaag blijft altijd zichtbaar.


Intentie. It IS a bitch. 
Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten: Content staat of valt met intentie

Van Copy tot Content - Voor heldere en overtuigende teksten

Copywriting Blog van strategisch copywriter Dimitri Lambermont

donderdag 11 december 2014

Content staat of valt met intentie

Nog voor je het woord content volledig hebt uitgesproken, gaat het al mis. Vanaf de eerste seconde lig je op ramkoers. Ga je op hoge snelheid naar een onvermijdelijke mislukking. Of het nu gaat over de content voor je nieuwe website of de inzet van contentmarketing, veel initiatieven stranden al voor ze wel en goed zijn opgestart.
Waarom? De intentie is verkeerd.

Intentie is een raar beestje. Het schijnt namelijk overal doorheen. Het is altijd zichtbaar. Je kunt denken dat het niet zo is, maar de intentie waarmee content is gemaakt, is altijd binnen een seconde helder. 

Onze tolerantie voor onzin die tijd verspilt, is namelijk zeer laag. En hoe langer we als mensen online zijn, hoe sneller we doorhebben: dit is met de verkeerde intentie gemaakt.  

We nemen als de makers van content  – vaak ten onrechte – aan dat iedereen met dezelfde intentie aan een project is begonnen. De intentie wordt vaak zelfs niet eens uitgesproken. 

En dat zorgt voor problemen, miscommunicatie en vooral een verwarde lezer: denken ze dat ik het niet doorheb ofzo?

Intentie is ook een raar woord. Want wat bedoelen we nu eigenlijk met intentie? Door de verschillende interpretaties van intentie zitten we namelijk al direct met een uitdaging. 

Aan de ene kant betekent intentie natuurlijk gewoon: we hebben een doel voor ogen. We hebben een bepaalde bedoeling.

Aan de andere kant kan het ook betekenen dat we ergens op azen, komt moedwil om de hoek kijken en opzet. Wat is ons oogmerk? Dat klinkt toch al anders.

Intentie heeft ook een slag om de arm in zich. 
We pogen, we hebben het plan, we hebben de opzet en het streven. We trachten en hebben het voornemen.

Niet direct een solide basis om een contenstrategie op te baseren...

Waar we streven, kunnen we dus afwijken. Bijvoorbeeld als interne stakeholders druk uitoefenen op het contentteam. 
Waar we streven is ruimte. En waar ruimte is, gaan we polderen. 

Polderen is wel het slechtste uitgangspunt voor content. Het komt de helderheid nooit ten goede. Het zorgt voor middelmatigheid en veilige, saaie teksten.

Helderheid bereik je door geen concessies te doen. 
Daarom moet je dus wel eerst de intentie uitspreken dat je zo helder mogelijk wilt zijn.

Intentie moet worden uitgesproken. Of beter nog opgeschreven. 
Want je krijgt er gedoe over.
Ja, maar ik dacht…

Wat is nu eigenlijk ons doel? Schrijf het op, leg de intentie vast.

Maar daarmee ben je er nog niet. Het draait niet alleen om de intentie van de content, maar ook om de intentie binnen het gehele proces van content maken.

  • Geeft de directie carte blanche of kan deze terugfluiten als het te eng wordt?
  • Willen interne stakeholders zich tegen alle aspecten van de content aan bemoeien?
  • Met welk doel willen zij iets online hebben?

Maak daar afspraken over.

  • Het is de intentie van communicatie om…
  • Het is de intentie van de directie om…
  • Het is de intentie van marketing om…


Zit niet iedereen met dezelfde intentie in het project vanaf het begin, dan zorgt dit voor gedoe verderop.

Marketing zat er met een andere gedachte in dan communicatie.
De directie had toch iets anders gedacht bij dit stukje.
Legal was toch wel geschrokken van de open communicatie.

Voor je het weet is je content toch weer een compromis.

Zoals ik in het begin al zei: Intentie schijnt door in je content.
En het tast dus het vertrouwen van je klant aan als je niet met de juiste intentie begint.
Die klant ziet direct dat de intentie niet is ‘een oplossing voor zijn of haar probleem te leveren’, maar dat er vooral wordt gejaagd op meer sales of gebedeld om likes.

Je kunt er nog zoveel lagen vernis over smeren, de onderlaag blijft altijd zichtbaar.


Intentie. It IS a bitch. 

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

Links naar deze post:

Een link maken

<< Homepage